Dijital metinleri tekrarlı okumanın ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin akıcı okuma ve anlama becerileri üzerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, TEMEL EĞİTİM ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BAHADIR SOYDAŞ

Danışman: İhsan Seyit Ertem

Özet:

İnsanlık hiçbir şeyin eskisi gibi olmayacağı yeni bir yüzyıla adım atmıştır. Dijital çağ olarak adlandırılan bu yüzyılda, en başta toplumda değişimin öncüsü olan eğitim kurumları kendini güncelleyerek teknolojik gelişmelere uyum sağlamalıdır. Teknolojik araçların sunduğu yeni fırsatlar sayesinde eğitimde yeni yollar bulunabilir. Günümüzde her şey değişse bile insanın kendine, toplumuna faydalı ve başarılı bir birey olabilmesi için bilgiye ulaşmasında en kolay ve etkili yol okuma olarak görülmektedir. Bu bağlamada okuduğunu anlayabilen, okuma becerisi gelişmiş öğrenciler yetiştirmemiz gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı, dijital metinleri tekrarlı okumanın dördüncü sınıf öğrencilerinin akıcı okuma (hız, doğruluk, prozodi) ve anlama becerileri üzerine etkisini belirlemektir. Çalışma 2018-2019 Eğitim Öğretim Yılı birinci döneminde Kırşehir iline bağlı bir devlet okulunda, dördüncü sınıfa giden 21 öğrenci ile yürütülmüştür. Sekiz hafta süren uygulamada, öğrencilerle her hafta farklı bir dijital metinle tekrarlı okuma çalışması ve anlama etkinlikleri yapılmıştır. Çalışmada yarı deneysel desenlerden tek gruplu ön test-son test deneme modeli kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Yanlış Analizi Envanteri”, “Prozodik Okuma Ölçeği” ve “Okuduğunu Anlama Testi” kullanılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre öğrencilerin okuma hızları artmış, okuma hataları azalmış ve prozodik okumaları gelişmiştir. Aynı zamanda öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerinde ilerleme olduğu görülmüştür. Çalışmadan elde edilen sonuçlar ışığında

öğrencilerin akıcı okuma ve anlama becerilerinin geliştirilmesinde tekrarlı okumanın etkili bir yöntem olduğu görülmektedir. Bununla birlikte eğer eğitimciler dijital metinleri doğru ve planlı bir şekilde kullanabilirse, öğrencilerin akıcı okuma ve anlama becerilerini geliştirme çalışmalarında etkili bir araç olarak kullanabilir.

Anahtar Kelime : Tekrarlı okuma, dijital metinler, akıcı okuma, anlama