ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN BEDEN EĞİTİMİ ve SPORA İLİŞKİN TUTUMLARININ KARŞILAŞTIRILMASI (KIRŞEHİR İL ÖRNEĞİ)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mehmet ÇETİN

Danışman: ATİLLA PULUR

Özet:

Bu araştırmada betimsel bir yaklaşımla Kırşehir ili ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi ve spora ilişkin tutumları karşılaştırılmıştır. Araştırmaya örneklem olarak Kırşehir ili ve ilçelerindeki ortaöğretim okullarından random yolu ile seçilen, 30 ortaöğretim okulu lise1. sınıfta öğrenim gören 422 erkek 392 kız, lise 2. sınıfta öğrenim gören 306 erkek 290 kız, lise 3. sınıfta öğrenim gören 334 erkek 277 kız olmak üzere toplam 2021 gönüllü öğrenci katılmıştır. Veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Anketin birinci bölümde demografik özellikler ikinci bölümde ise Demirhan ve Altay (2001)'ın revize ettiği ve Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0.93, sınıfiçi korelasyon katsayısı 0,85, ölçüt geçerliği korelasyon katsayısı 0.83 olarak hesaplanmış oldukları beden eğitimi ve spor tutum ölçeği (BESTÖ) yer almıştır. Verilerin frekans (f), yüzde (%), aritmetik ortalama (X) ve standart sapma (S) değerleri SPSS 13,0 istatistik programında hesaplanmıştır. İstatistiksel işlemlerde varyansların homojen olduğu durumlarda tek yönlü varyans analizi, t-testi ve Scheffe testi kullanılmıştır. Varyansların homojen olmadığı durumlarda ise Dunnett T3 testi kullanılmıştır. Sonuçlar göstermiştir ki: öğrencilerin beden eğitim ve spora ilişkin tutumları olumlu düzeydedir. Öğrencilerin cinsiyetine, genel başarı düzeylerine, annelerinin mesleklerine, babalarının mesleklerine, ailelerinde spor yapanın olmasına ve ailenin öğrencilerin spor yapmasına izin vermesine göre beden eğitim ve spora ilişkin tutumları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark gözlenmiştir (P<0.05). Öğrencilerin yaş düzeyine, okul türüne, sınıf düzeyine, annelerinin öğrenim durumuna, babalarının öğrenim durumuna, ailenin gelir düzeyine ve daha önceden rahatsızlık, sakatlanma vb. geçirmesine göre ise anlamlı fark gözlenmemiştir (P>0.05). Ortaöğretim öğrencilerinin yaşanılan yere göre tutumları incelendiğinde tek yönlü varyans analizine göre anlamlı bir fark gözlenirken (P<0.05), Scheffe testine göre bakıldığında alt gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark gözlenmemiştir (P>0.05).