Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: YASİN UĞRAK
Danışman: PINAR ŞAFAK
Özet:tükenmişlik düzeyleri ile hizmet içi eğitim ihtiyaçları arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Ayrıca araştırmanın diğer bir amacı da görme yetersizliğinden etkilenmiş öğrencilerle çalışan öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri ile hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının sosyodemografik özelliklere göre farklılık gösterip göstermediğini değerlendirmektir. Bu kapsamda, araştırmanın evrenini Ankara ve Konya ilinde faaliyet gösteren 8 kamu görme engelliler okulunda görev yapan 123 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada örneklem alınmamış olup en yüksek sayıda öğretmene ulaşılması hedeflenmiş, 90 öğretmene ulaşılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak üç bölümden oluşan anket formu kullanılmıştır. Anket formunun birinci bölümü sosyo-demografik özellikleri değerlendiren 8 sorudan oluşmaktadır. İkinci bölümünde ise öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerini değerlendiren, üç boyutlu Maslach Tükenmişlik Envanteri yer almaktadır. Anket formunun son bölümünde ise araştırmacı tarafından literatür taraması ve uzman görüşleri sonrası oluşturulan ve 25 ifadeden oluşan hizmet içi eğitim ihtiyacı soru formu yer almaktadır. Anket formu araştırma kapsamındaki öğretmenleri yüz yüze görüşme metodu kullanılarak uygulanmıştır. Elde edilen verilen SPSS 23 istatistik yazılımında parametrik ve nonparametrik testler kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre görme vi yetersizliğinden etkilenmiş öğrencilerle çalışan öğretmenlerden erkek öğretmenlerin duyarsızlaşma boyutu tükenmişlik düzeyleri anlamlı şekilde kadın öğretmenlere göre daha yüksek seviyede bulunmuştur. Ayrıca görme engelliler öğretmenliği programı mezunu öğretmenlerin duygusal tükenme seviyesi branş öğretmenliği programı mezunlarına göre daha yüksek seviyede tespit edilmiştir. Araştırma kapsamındaki öğretmenlerden görme engelliler öğretmenliği mezunu öğretmenlerin hizmet içi eğitim ihtiyaçları en alt seviyede iken diğer branş programlarından mezun öğretmenlerin ise hizmet içi eğitim ihtiyaçları yüksek seviyededir. Ayrıca katılımcı öğretmenlerden daha az seviyede kişisel başarı hisseden öğretmenler daha az hizmet içi eğitim ihtiyacı hissettiği tespit edilmiştir