Spor Eğitimi Modeli ile İşlenen Cimnastik Derslerinin Öğrencilerin Bilişsel, Duyuşsal ve Psikomotor Erişi Düzeylerine Etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Kadir Koyuncuoğlu

Danışman: SEYFİ SAVAŞ

Özet:

Bu çalışmanın amacı, Spor Eğitimi Modeli ile işlenen cimnastik derslerinin öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve psikomotor erişi düzeylerine olan etkisini belirlemektir. Bu araştırma ön test son test kontrol grubu desenli, deneysel bir çalışma olup, Spor Eğitimi Model'inin kullanıldığı bireysel sporlardan olan cimnastik eğitim çalışmalarının, öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve psiko-motor erişi düzeylerinde bir farklılığın olup olmadığı araştırılmıştır. Bu çalışmanın evrenini 2014-2015 eğitim öğretim yılı bahar yarıyılında Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu, Antrenörlük Eğitimi ve Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği bölümlerinde öğrenim görmekte olan 196 öğrenci oluşturmaktadır. Örneklemini ise; aynı üniversitede 2014-2015 eğitim öğretim yılının bahar yarıyılında öğrenim görmekte olan, Antrenörlük Eğitimi ve Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği bölümlerinde cimnastik dersini alan öğrenciler oluşturmaktadır. Deney grubu 19 erkek, 21 kız; kontrol grubu ise 23 erkek, 17 kız olmak üzere 40'ar öğrenciden toplam 80 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma öncesinde deney ve kontrol gruplarındaki öğrencileri belirli nitelikler bakımından denkleştirmek için; Koyuncuoğlu (2015) tarafından geliştirilen Cimnastik dersine ait başarı testi (Bilişsel), Koyuncuoğlu ve Savaş (2015) tarafından geliştirilen Cimnastik Dersine Karşı Tutum Ölçeği (Duyuşsal), araştırmacı tarafından geliştirilen Cimnastik psiko-motor alan performans gözlem formlarından yararlanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin karşılaştırmaları ve ilişkilendirmeleri için uygulanacak istatistiksel işlemler, Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) paket programı ile analiz edilmiştir. İstatistiksel işlemlerde anlamlılık düzeyi 0.05 ve 0.001 olarak alınmıştır. Sonuç olarak, her iki model de öğrencilerin cimnastik dersine ait bilgilerinde artış sağlamıştır. Her iki model de bilişsel alana ilişkin öğrenmelerde etkili olmuştur. Her iki model de öğrencilerin cimnastik dersine ilişkin tutumlarının gelişmesini sağlamıştır fakat Spor Eğitimi Modeli, öğrencilerin tutumlarının geliştirilmesinde Doğrudan Öğretim Modeline göre daha etkili olmuştur. Her iki model de beceri öğreniminde etkili olmasına rağmen; Spor Eğitimi Modeli, öğrencilerin cimnastiğe ait beceriler öğrenmesinde ve geliştirmesinde Doğrudan Öğretim Model'ine göre daha etkili olmuştur.