Lisans Düzeyi Temel Sanat Eğitiminde Özgün Tasarımların Bilgisayar Ortamında Aktarılma Becerisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, GÜZEL SANATLAR EĞİTİMİ ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: OĞUZHAN SİVRİ

Danışman: Gonca Hülya Yayan

Özet:

İçerisinde bulunduğumuz teknoloji çağı birçok alana etkileri ile gelişimini günden güne sürdürmektedir. Gelişimler hız kesmeden sürmekte ve teknolojinin hayata olan etkisi daha fazla hissedilmektedir. Teknolojide ki hızlı ilerleme sadece hayat koşullarını değil meslekleri de etkilemektedir. Geçmişten bu güne dek teknoloji gelişiminin her evresinde her meslek alanında yenilikler meydana gelmiş, bu yenilikler yanında kolaylıklar ve avantajlar getirmiştir. Sanat alanı da yıllar boyu yaşanan değişimlerden etkilenerek gelişimini sürdürmüştür. Teknolojinin plastik sanatlara olan etkisi beraberinde eğitiminin de günün koşullarına uygun şekilde yürütülmesi ihtiyacını doğurmaktadır. Konuya bu yönden bakıldığı zaman Resim-İş eğitiminin de çağın koşullarına ayak uydurması gerekmektedir. Bilgisayarın, sanat üretiminde her geçen gün etkin hale gelmesi disiplinleri birleştirmesinin yanı sıra yeni alanların ortaya çıkmasına ve yeni bilgilerin eğitiminin verilmesi gerekliliğini ortaya koymuştur. Görsel tasarımların hayatımızın her alanında yer aldığı bir dönem içerisinde yaşadığımızı söyleyebiliriz. Bu açıdan Resim-İş eğitiminin yalnızca klasik yöntemler ile verilmesi günümüz gerçekleri ile çelişkili bir durum ortaya çıkarmaktadır. Tez kapsamında bu gelişmeler göz önüne alınarak temel sanat eğitimi çerçevesinde bir araştırma yürütülmüştür. Araştırmada gözlem yolu ile nitel bir araştırma yapılarak, uygulama kapsamında öğrenci çalışmaları üzerinden çıkarımlar yapılmıştır. Aynı zamanda literatür taraması yapılarak konu hakkında veriler toplanmıştır. Çalışmanın amacı, sanat eğitiminde en önemli derslerden biri olan temel sanat eğitiminde, günümüz teknolojik gelişmeleri düşünüldüğünde çizim ve tasarım için geliştirilmiş aygıtlar ve yazılımlar ile renk çalışmaları yoluyla öğrencilerin dijital alandaki becerilerin belirlenmesidir. Bunun yanı sıra, bu yolla öğrencilere resim sanatında yeni yöntemlerin benimsetilmesi ve sanat eğitimine yeni bir

vi

bakış açısından ışık tutmaktır. Bu araştırmanın amacı, günümüz teknoloji olanaklarını göz önüne alarak öğrencilere dijital alanda uygulama yaptırmak ve bu uygulama üzerinden çıkarımlar yapmaktır. Mesleki anlamda yeni ve alternatif yolları keşfetmelerini sağlamaktır. Araştırmada nitel yöntem kullanılmıştır. Nitel araştırma deseni olarak ise olgu bilim kullanılmıştır. Araştırma evrenini, Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Resim-İş Eğitimi Temel Tasarım dersi oluşturmaktadır. Örneklem ise, çalışma yapılacak olan 13’ü kız, 2’si erkek olmak üzere toplam 15 öğrencidir. Çalışmanın sonucunda, bilgisayar ortamında renk çalışması kapsamında uygulama boyutunda başarılı sonuçlar elde edilmiş aynı zamanda katılım gösteren öğrenciler yapılan çalışmayı ve konuyu benimsemişleridir.

Anahtar Kelimeler : Temel Sanat Eğitimi, Sanat Eğitimi, Sanat,Teknoloji