Farklı Liselerde Öğrenim Gören Sporcu Öğrencilerin Sosyoekonomik Problemlerinin Belirlenmesi (Sakarya İli Örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Eda ALAN AL

Danışman: ÖZBAY GÜVEN

Özet:

Bu araştırmada amaç farklı liselerde öğrenim gören sporcu öğrencilerin karşılaştıkları sosyoekonomik problemlerin ve bu sosyoekonomik problemlerin öğrencilerin yaşamını etkilemesini öğrencilerden alınan kişisel bilgilerden elde edilen bağımsız değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadıklarını karşılaştırarak ortaya koymaktadır. Araştırmada niceliksel yöntemlerden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma grubunu 2019/2020 eğitim ve öğretim yılında farklı lise türlerinde öğrenim gören ve aktif spor yapan 275 erkek sporcu öğrenci, 121 kadın sporcu öğrenci toplamda 396 sporcu öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veriler Hergüner (2001) tarafından geliştirilen “Sporcu Öğrenci Problem Tarama Envanteri-L” ve araştırmacı tarafından oluşturulan “Kişisel Bilgi Formu” ile toplanmıştır. Toplanan veriler; betimsel istatistikler (yüzde, frekans), bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda; öğrencilerin karşılaştıkları problemlerin yaş grubu, anne ve baba öğrenim durumu, aile aylık gelir düzeyi, okul başarı durumu, öğrenim görülen lise türü ve öğrenim görülen sınıf düzeyi değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Buna karşın karşılaştıkları problemlerin; cinsiyet, spor dalındaki statü, spor kulübü üyesi olma, spora başlanan kurum (okul, aile, kulüp), ve spor branşı değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Spor yapan lise öğrencilerinin karşılaştıkları sosyoekonomik problemlerin yaşamlarını etkilemede; elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin yaşadıkları problemlerin günlük yaşamlarını etkileme durumunun öğrencilerin cinsiyetlerine, öğrenim görülen sınıf düzeyi, öğrenim görülen lise türü, spor dalındaki statü, anne ve baba öğrenim durumu, aile gelir düzeyi, okul başarı durumu ve yaş gruplarına göre anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Buna karşılık yaşanan problemlerin günlük yaşamı etkileme durumunun spor kulübüne üye olma, spora başlanan kurum ve ilgilenilen spor branşı değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır.