Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: DİDEM TÜRKOĞLU
Danışman: Adalet Kandır
Özet:
Bu araştırma, Gordon Müzik Öğrenme Teorisi Erken Çocukluk Müzik Eğitimi
Programının 48-72 ay çocukların müzikal duyumsamasına etkisini incelemek amacıyla
yapılmıştır. Araştırmada nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı karma
yöntem desenlerinden “açımlayıcı desen” kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda
yarı-deneysel desenlerden ön test - son test eşleştirilmiş kontrol gruplu desen, nitel
boyutunda ise nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması kullanılmıştır.
Araştırmanın nicel aşamasında iki ayrı çalışma grubu kullanılmıştır. Araştırma kapsamında
Edwin E. Gordon tarafından geliştirilen (1979, 1986) “İlk Düzey Müzik Duyumsama Testi
(Primary Measures of Music Audation-PMMA)”nin 48-72 aylık Türk çocukları için
uyarlama çalışması yapılmıştır. Bu amaçla çalışma grubunu, Ankara ili Çankaya ve
Mamak merkez ilçelerinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı bağımsız
anaokulları/anasınıflarına devam eden 148 çocuk oluşturmuştur. Araştırmanın yarı
deneysel desenin yürütülmesindeki çalışma grubunu, Mamak İlçe Milli Eğitim
Müdürlüğü’ne bağlı bir ortaokulun anasınıfına devam eden 48-72 ay arası çocuklardan
deney grubunda 20 ve kontrol grubunda 20 olmak üzere toplam 40 çocuk oluşturmuştur.
Deney grubundaki çocuklara on hafta süre ile haftada iki gün 30-45 dakika süre ile Gordon
Müzik Öğrenme Teorisi Erken Çocukluk Müzik Eğitimi Programı uygulanmıştır. Kontrol
grubundaki çocuklar ise “MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programı” uygulamasına devam
etmiştir. Araştırmanın nitel boyutunun çalışma grubunu ise, deney grubu çocuklarının
ebeveynleri ve öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmanın nicel verilerinin toplanmasında
vi
çocukların ve ebeveynlerin kişisel bilgilerini toplamak amacıyla “Kişisel Bilgi Formu” ,
çocukların müzikal duyumsamalarını ölçmek amacıyla “İlk Düzey Müzik Duyumsama
Testi (Primary Measures of Music Audation-PMMA)” kullanılmıştır. “İlk Düzey Müzik
Duyumsama Testi (Primary Measures of Music Audation-PMMA)”nin geçerlik çalışmaları
kapsamında, uzman görüşüne dayalı kapsam geçerlik oranı ve indeksleri hesaplanmıştır.
Tüm maddelerin KGO ve KGI değerleri 1 olarak elde edilmiştir. Testin güvenirlik
çalışmaları kapsamında Spearman Brown ve KR-20 iç tutarlılık katsayıları incelenmiştir.
Buna göre KR-20 değerleri tonal testi için 0.71, ritim testi için 0.61 ve birleşik toplam test
için 0.80 düzeyinde ve güvenilir olduğu saptanmıştır. Nitel verilerin toplanmasında ise
öğretmen ve ebeveynlerin görüşlerini almak amacıyla hazırlanan “Öğretmen Görüşme
Formu” ve “Ebeveyn Görüşme Formu”ndan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formları
kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutundaki veriler SPSS paket programı aracılığıyla
parametrik testlerden “İlişkili Gruplar t Testi”, “İlişkisiz Gruplar t Testi” ve “ANOVA”
testleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın nitel verileri ise, NVivo nitel veri analiz
programı kullanılarak, tümevarımsal içerik analizi yaklaşımına göre analiz edilmiştir.
Araştırmanın sonucunda, Gordon Müzik Öğrenme Teorisi Erken Çocukluk Müzik Eğitimi
Programının deney grubuna uygulamasından hemen sonra yapılan deney ve kontrol grubu
sontest puan ortalamalarında tonal, ritim ve birleşik toplam puanlarda deney grubu lehine
anlamlı düzeyde fark olduğu saptanmıştır (p<0.05). Deney grubu çocukların öntest ve
sontest puan ortalamaları karşılaştırıldığında tonal, ritim ve birleşik toplam puanlarında
sontest lehine anlamlı fark bulunurken (p<0.05), kontrol grubu çocukların öntest ve sontest
puan ortalamalarında tonal, ritim ve birleşik toplam puanlarında anlamlı farklılık
bulunmamıştır (p>0.05). Deney grubu çocukların tonal, ritim ve birleşik sontest ve izleme
testi puanları arasında anlamlı bir farklılık saptanmamakla birlikte (p>0.05), izleme testi
puanları ile öntest puanları arasında anlamlı bir farklılık olduğu saptanmıştır (p<0.05). Bu
bulgulara dayalı olarak Gordon Müzik Öğrenme Teorisi Erken Çocukluk Müzik Eğitimi
Programının çocukların müzikal duyumsamaları üzerinde etkili olduğu ve programın
zamana dayalı ölçümlerinde üç haftalık zaman diliminde de etkisinin devam ettiği
saptanmıştır. Deney grubu çocuklarının ebeveynleri ve öğretmeni ile yapılan
görüşmelerde, çocukların müziğe ve çalgı çalmaya ilgilerinin arttığı, evde şarkı tekrarları
yaptıkları, ritim tutma davranışları sergiledikleri, sözel telaffuz ve ses bilgisel
farkındalıklarının arttığı ve dikkat yetilerinin geliştiğini belirttikleri saptanmıştır. Bu
sonuçlar ışığında, araştırmadan elde edilen nicel bulguların nitel bulguları ile örtüştüğü
görülmüştür.
Anahtar Kelimeler : Erken Çocukluk, Okul Öncesi, Müzik, Erken Çocuklukta Müzik,
Müzik Programı, Müzikal Duyumsama, PMMA