Kaynaştırma uygulamalarının yürütüldüğü okul öncesi sınıfında İyi Davranış Oyunu (İDO) uygulamasının etkililiğinin belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DİLEK KÖSELİOĞLU

Danışman: EYLEM DAYI

Özet:

Bu araştırmanın amacı kaynaştırma uygulamalarının yürütüldüğü bir okul öncesi sınıfına devam eden özel gereksinimli çocuğun ve normal gelişim gösteren çocukların sınıf içi davranışları üzerinde İyi Davranış Oyunu (İDO) davranış yönetim stratejisinin etkililiğini belirlemektir. Bu amaç kapsamında bağımsız bir anaokulunun bir okul öncesi sınıfında İDO uygulamasıyla bir özel gereksinimli çocuğun ve 15 normal gelişim gösteren çocuğun etkinlik dışı davranışlarında azalma/yok olma ve etkinlik içi davranışlarında artma/güçlenme olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırmada, tek denekli araştırma yöntemlerinden “ABAB modeli” kullanılmıştır. Başlama düzeyi ve uygulama düzeyi oturumları sonucunda elde edilen tüm veriler grafiksel olarak analiz edilmiştir. Araştırmanın etkililik sonuçları doğrultusunda İDO davranış yönetim stratejisinin, özel gereksinimli çocuk ve normal gelişim gösteren çocukların etkinlik dışı ve etkinlik içi davranışlarının başlama düzeyi ve uygulama düzeyi oturumlarından elde edilen davranış oluşum yüzdelerine bakıldığında etkinlik dışı davranışların azaltılması/yok edilmesi ve etkinlik içi davranışların arttırılması/güçlendirilmesinde etkili olduğu izlenimi edinilmiştir. Sosyal geçerlik sonuçlarına baktığımızda, çalışmaya katılan çocuklar, İDO uygulamasına katıldıklarına memnun olduklarını, sınıf öğretmeni ise İDO davranış yönetim stratejisiyle sınıf içinde uygun olan davranışların arttığını ve uygulama sonrasında da sınıf içinde İDO oynamaya yer vereceğini belirtmiştir