Fen bilimleri öğretmenlerinin bireysel yenilikçilik düzeyi, yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile STEM uygulamaları özyeterlik algıları ve aralarındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: RAMAZAN YÜKSEL

Danışman: MEHMET FATİH TAŞAR

Özet:

Bu araĢtırmanın amacı, fen bilimleri öğretmenlerinin bireysel yenilikçilik düzeyi, yaĢam boyu öğrenme eğilimleri ile STEM uygulamaları özyeterlik algılarının ve bunlar arasındaki iliĢkinin incelenmesidir. AraĢtırmanın çalıĢma grubunu 2019-2020 eğitim öğretim yılında Ankara Ġl Milli Eğitim Müdürlüğü‘ne bağlı ortaokullarda görev yapan 332 fen bilimleri öğretmeni oluĢturmaktadır. AraĢtırmada betimsel araĢtırma yöntemlerinden iliĢkisel tarama modeli kullanılmıĢtır. Veri toplama araçları olarak bireysel yenilikçilik ölçeği, yaĢam boyu öğrenme eğilimi ölçeği, STEM uygulamaları öğretmen özyeterlik ölçeği kullanılmıĢtır. ÇalıĢma grubunu oluĢturan fen bilimleri öğretmenlerinin STEM uygulamaları özyeterlik algılarının cinsiyete ve medeni duruma göre anlamlı fark gösterip göstermediği t-testi ile; yaĢ, mesleki kıdem, eğitim düzeyi ve görev yapılan yerleĢim yerine göre anlamlı fark gösterip göstermediği tek faktörlü varyans analiziile incelenmiĢtir. Bireysel yenilikçilik ve yaĢam boyu öğrenme eğilimi ile STEM uygulamaları özyeterlik algıları arasındaki iliĢki korelasyon analizi ile incelenmiĢtir. AraĢtırmadan elde edilen sonuca göre, fen bilimleri öğretmenlerinin bireysel yenilikçilik düzeyi ve STEM uygulamaları özyeterlik algısı düĢük düzeyde, yaĢam boyu öğrenme eğilimleri ise yüksek düzeyde bulunmuĢtur. Fen bilimleri vii öğretmenlerinin yaĢam boyu öğrenme eğilimleri cinsiyete, yaĢa, mesleki kıdeme, eğitim durumuna ve okulun bulunduğu yerleĢim yerine göre anlamlı farklılık göstermektedir. Fen bilimleri öğretmenlerinin bireysel yenilikçilik düzeyleri cinsiyete, medeni duruma, yaĢa, mesleki kıdeme, eğitim durumuna ve okulun bulunduğu yerleĢim yerine göre anlamlı farklılık göstermektedir. Fen bilimleri öğretmenlerinin STEM uygulamaları özyeterlik algıları ise medeni duruma, yaĢa, mesleki kıdeme, eğitim durumuna ve okulun bulunduğu yerleĢim yerine göre anlamlı farklılık göstermektedir. AraĢtırma sonucunda elde edilen bulgulara göre yaĢam boyu öğrenme eğilimi ve bireysel yenilikçilik düzeyi fen bilimleri öğretmenlerinin STEM uygulamaları özyeterlik algılarını anlamlı düzeyde yordamaktadır. Yapılan korelasyon analizinin bulgularına göre, bireysel yenilikçilik düzeyi, yaĢam boyu öğrenme eğilimi düzeyi ve STEM uygulamaları öz-yeterlik düzeyi arasında orta düzeyde pozitif ve anlamlı bir iliĢki vardır.