ATLETİZMDE YETENEK ARAMASINA BAĞLI OLARAK 10-12 YAŞ GRUBU ÇOCUKLARDA BAZI DEĞİŞKENLER ÜZERİNDE NORMATİF ÇALIŞMA (ANKARA İLİ ÖRNEĞİ)


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hacı Ahmet PEKEL

Danışman: LATİF AYDOS

Özet:

Yetenek seçiminde dikkat edilmesi gereken noktalardan birisi de hangi kriterlere göre seçim yapılarak ne tür branşlara çocukların yönlendirileceği konusudur. Yetenek araması yapılırken çocuklara uygulanan çeşitli test bataryaları ve değişkenler bulunmaktadır. Çocuklar bu değişkenlere göre test edilerek değerlendirmeye alınmakta ve iyi performans gösteren yetenekli çocuklar ayıklanmaktadır. Bu noktadan hareketle sportif ve atletik yeteneğin belirlenmesinde kullanılan çeşitli testlere göre Türk çocuklarının normlandırmasını yapmak, yetenek seçimi yapacak antrenör, spor elemanı vs. ye yol göstermek ve bu konuda yapılacak çalışmalara katkıda bulunmak için yapılan bu araştırma ile bölgesel anlamda da olsa Ankara’daki çocuklar üzerinde normlandırma çalışması yapılmıştır. Ölçümlerde; boy uzunluğu, vücut ağırlığı, kavrama kuvveti, esneklik, dikey sıçrama, durarak uzun atlama, durarak sağlık topu atışı, 20m. hız koşusu, 30 m. hız koşusu, 10 m. maksimal hız, 30 sn. ve 1 dk. mekik, 1.000 m. koş yürü testleri yapılmıştır. Ankara’daki yedi merkez ilçeye bağlı 11 ilk öğretim okulunda eğitim gören öğrencilerden 10-12 yaş grubunda olan 4-5-6 ncı sınıf öğrencilerden yaklaşık %2’si araştırma grubunu oluşturmuştur. Testler farklı sosyo-ekonomik bölgelerden hem devlet hem de özel okullardan öğrencilere uygulanmıştır. Yapılan testler sonucu teste tabi tutulmuş toplam 5.346 çocuktan; kriterlere uyan ve tüm testlere katılım gösteren toplam 4.080 çocuk değerlendirmeye alınmıştır. Test ve ölçümler Aralık 2005- Eylül 2007 tarihleri arasında yapılmıştır. Deneklerin incelenen değişkenlerinin ortalama, standart sapma ve yüzdelik değerleri, SPSS 15 for Windows istatistik programında hesaplanmıştır. Ölçüm sonuçlarının aritmetik ortalaması (X), standart sapması (SS) ve %1, 10, 25’lik değerleri tespit edilmiştir. Bu alanda yapılan özellikle ön testlerin çoğunun basit saha testlerinden oluşmasının yanında bu noktada antrenörün gözlemlerinin henüz en önemli bilgiyi sağladığı belirtilmekle birlikte, kendini bazı ortamlarda geri planda tutan ve gerçek performansını gösteremeyen bir sporcuya oranla normal değerlere sahip olan bir sporcu daha iyi performans gösterebilecektir. Bu durumda da unutulmaması gereken bu yaş grubu için testlerin tek başına bir şey ifade etmeyeceği, antrenörün gözleminin de objektif sonuçlar kadar önemli olduğudur.