Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sını f Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MERVE ERTÜRK
Danışman: Neşe Işık Tertemiz
Özet:
Bu araştırmanın amacı, ilkokulda “Çocuklarda Vergi Bilinci Geliştirme Eğitimi Programı”nın ve uygulamalarının sınıf öğretmenlerinin görüşleri ne göre
değerlendirilmesidir. Çalışmada sınıf öğretmenlerin in program hakkında ve programı
uygulama sürecine yönelik görüşleri, karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunlara getirdikleri
çöz üm önerileri tespit edilmeye çalışılmıştır . Araştırma betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemi ölçüt örnekleme yoluyla seçilmiştir. Belirtilen program ilkokul 3. ve 4. sınıflarda uygulandığı için araştırmanın örneklemini Şanlıurfa ili Siverek ilçesinde ilköğretim birinci kademesinde görev yapan ve programı uygulayan 3. ve 4. sınıf öğretmenlerinden gönüllü 86 kişi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak öğretmen görüşlerini ortaya koymak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen, 56 maddeden oluşan, “Çocuklarda Vergi Bilinci Geliştirme Eğitimi Programı ve Uygulamaları Değerlendirme Anketi” kullanılmıştır. Anketin sonuna 9 sorudan oluşan görüş formu eklenmiştir. Anket verilerinin analizinde istatistik paket programından faydalanılmıştır. Toplanan verilerin sonuçları “kesinlikle katılıyorum”dan “kesinlikle katılmıyorum”a doğru 5’li likert derecelendirme çerçevesinde her maddeye ait frekans (f) ve yüzdeler (%) hesaplanarak analiz edilmiştir. Anketin son kısmında yer alan görüş formu aracılığıyla toplanan veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, öğretmenler programın genel özelliklerine ilişkin; programda açık ve anlaşılır bir dil kullanıldığını, öykü temelli yaklaşımın hakim olduğunu, birey, toplum ve konu alanı açısından ihtiyaca cevap verir nitelikte olduğunu belirtmişlerdir. Öğretmenler amaçlar boyutuna yönelik, programın amaçlarının öğrencilerin sınıf seviyesine uygun, eğitim yoluyla gerçekleştirilebilir, toplumun gereksinimlerine uygun olduğu ve vergi konusunda çocuklarda sorumluluk bilincini geliştirdiğini belirtmişlerdir. İçerik boyutuna yönelik ise, içeriğin amaçlara uygun, günlük yaşamla ilişkili olduğu ancak disiplinlerarası geçiş sağlanması gerektiği ve öğrenciler için soyut kaldığını belirtmişlerdir. Öğretmenler eğitim durumları boyutuna yönelik, etkinliklerin dikkat çekici nitelikte, kolay uygulanabilir ve düşünmeye sevk edici olduğunu ancak daha fazla etkinlik örneklerinin yer alması gerektiğini belirtmektedirler. Ölçme ve değerlendirme boyutuna yönelik ise, öğretmenler, bu bölümün programda zayıf kaldığını tamamlayıcı ölçme-değerlendirme etkinliklerinin sunulması gerektiğini belirtmişlerdir. Belirtilenlerin dışında öğretmenler, programın internet aracılığıyla kolay ulaşılabilir olduğu ancak internet, akıllı tahta, projeksiyon, bilgisayar vb. araç gereçlerin bulunmadığı okullarda programın uygulanmasının zor olduğu görüşündedirler. Ayrıca vergi bilinci konusunun çocuklar için soyut olduğunu belirterek konu ile ilgili daha fazla somut örneklerin olması gerektiğini önermişlerdir.
Anahtar Kelimeler: Vergi bilinci, ilköğretimde vergi bilinci geliştirme eğitimi, program
değerlendirme.