Türkiye ve Irak 6.sınıf fen bilimleri ders programının karşılaştırmalı incelenmesi (İstanbul ili Beylikdüzü ilçesi ile ırak Kerkük il merkezi örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DUNYAA MAHER JUMAA JUMAA

Danışman: MEHMET TAŞPINAR

Özet:

Bu çalışmada, Türkiye ve Irak’ta okutulan Fen bilimleri ders programlarını karşılaştırmalı olarak inceleyerek eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda değerlendirmek amaçlanmıştır. Araştırmada karma desen kullanılmış bu nedenle nicel ve nitel veriler toplanmıştır. Nicel verileri elde etmek için beşli likert tipine göre hazırlanmış olan “6. Sınıf Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı Değerlendirme Formu” kullanılmıştır. Nitel verileri elde etmek için ise yine öğretmenlere yönelik yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır. “6. Sınıf Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı Değerlendirme Formu” Türkiye’de İstanbul ili Beylikdüzü İlçesindeki Ortaokullarda görev yapan 82 fen öğretmenine uygulanmıştır. Irak’ta ise Kerkük il merkezinde bulunan Türkçe eğitim yapan okullardaki 63 fen öğretmenine uygulanmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formu ise; Beylikdüzü’den 12 öğretmen, Kerkük’ten ise 8 öğretmen ile yapılan görüşmelerde v kullanılmıştır. Nicel verilerin çözümlenmesi için bilgisayar aracılığıyla yapılan istatistiksel veri analiz programı kullanılmıştır. Nitel verilerin çözümlenmesi için ise betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen bulgulara göre, Türkiye ve Irak 6. Sınıf Fen bilimleri ders programları ders isminde ve okul düzeyinde farklılık bulunmuştur. Her iki ülkede Fen bilimleri dersine ayrılan haftalık ders saatti süresinde farklılık belirlenmiştir. Türkiye ve Irak’taki Fen öğretmenlerinin ders programındaki yapılan düzenlemelere rağmen programın amaçlarının öğrenci ihtiyaçlarını karşılaması veya problemleri çözebilmeleri için yetersiz kaldığı görüşünde oldukları söylenebilir. İki ülkedeki Fen bilimleri ders kitaplarının ve programlarının içeriğine bakıldığında ise; ders kitabının tek başına yetersiz kaldığı ve ek kaynakların kullanılması faydalı olacağı belirlenmiştir. Türkiye’deki Fen Bilimleri ders programında yapılan geliştirme çalışmalarına rağmen bulunan eksiklerin ve yanlışların, çalışmaların yeterince kapsamlı ve dikkatli yapılmadığından kaynaklı olabileceği sonucuna varılmıştır. Bunun için de sürdürülen çalışmaların daha kapsamlı, detaylı olması ve kendini sürekli geliştiren uzmanlar tarafından yapılması önerilmiştir. Irak Fen Bilgisi ders programı ülkede halen etkisini devam ettirmekte olan savaştan dolayı bütün alanlarda olduğu gibi eğitim alanında da kısıtlamaya ve bazen de gerilemeye neden olmaktadır. Öğretmenlerden elde edilen görüşlerden yola çıkarak programın yetersiz ve eksik kaldığını söylenebilir. Öğretmenler aradaki farkı kapatmak için büyük çaba gösterdikleri, bunun sonucunda Irak Eğitim Bakanlığı’nın özellikle de Fen Bilgisi ders programı için daha sağlıklı ve verimli olacak ortamların hazırlanması gerektiği gibi öneriler sunulmuştur.