Gösterişçi Tüketim Ve Gösterişçi Tüketimin Salon Mobilyaları Üzerindeki Etkisi (Kayseri Örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Derya Barut

Danışman: SERKAN GÜNEŞ

Özet:

Gösterişçi tüketim, o tüketimi gerçekleştiren kişinin çevresinde takdir edilmesi, beğenilmesi ve diğer kişilerin buna özendirilmesi üzerine kurulmuş bir tüketim şeklidir. Bu çalışmada öncelikle tüketimin gelişimi ve değişimi ele alınmıştır. Gösterişçi tüketimle ilgili Thorstein Veblen ve Duesenberry' nin geliştirdiği teoriler incelenmiştir. Gösteriş algısını ve gösterişçi tüketimi daha detaylı inceleyebilmek için statü kavramı ve lüks kavramı üzerinde durulmuş, gösterişçi tüketim ile ilişkileri açıklanmıştır. Gösterişçi tüketim şekli için objektif olarak pozitif ve negatif bakış açıları geliştirilmiştir. Buna bağlı gösterişçi tüketim yapmanın doğru veya yanlış olarak değerlendirilmesinin değişkenlik gösterdiği üzerinde durulmuştur. Gösterişçi tüketimin nedenlerine de odaklanılmış ve bunlar şu şekilde ifade edilerek ortaya konmuştur: Değişen ihtiyaçlar zevkler ve tercihler, artan mal ve hizmet çeşitliliği, takdir ve sosyal statü kazanma arzusu, lüks ürünleri edinme arzusu, gelir seviyesinin artması veya ani gelir artışları, çevrenin değişimi, moda, reklam, tüketici açısından kredi kartlarının yerinde kullanılamaması, tüketici kredileri, marka. Gösterişçi tüketimde temel iletişim araçları bulunmaktadır, bunlar genellikle yaşanılan semtler, villalar, ev döşemelerindeki ürünler, seyahat edilen yerler ve mücevherler şeklinde örneklendirilebilmektedir. Bu çalışmada ev döşemelerinde kullanılan ürünler çıkış noktası olmuştur. Buna bağlı sosyal çevreye açılan ve gösteriş için alan oluşturan ev içi mekânı salon olarak belirlenmiştir. Dolayısıyla, alan araştırması salon mobilyaları tasarımlarındaki gösteriş unsurları ve gösterişçi tüketimin etkisi üzerine gerçekleştirilmiştir. Bunun için Kayseri ili örneklem olarak ele alınmıştır. Sonuç olarak, gösterişçi tüketimin salon mobilya alımında etkisinin var olduğu, bu etkinin ürünlerin tasarımlarında da ortaya çıktığı görülmüştür.