Ortaöğretim 9. ve 10. sınıf kimya ders kitaplarında kullanılan analojilerin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TALAT ERTİREL

Danışman: Hüseyin Akkuş

Özet:

ülkemizin sosyoekonomik durumu değerlendirildiğinde her öğrencinin bilgiye erişim

vasıtalarının tümüne sahip olamayacağı ve bunun sonucunda ortaöğretim düzeyinde ders

kitaplarının temel bir kaynak olduğu görülmektedir. Bu gerçekten yola çıkarak ortaöğretim

sonrası kimya dersi alan her öğrencinin ‘Kimya Dersi Öğretim Programı (2018)’nda

belirtilen amaçlara ulaşabilmeleri için kimya ders kitaplarının da bu amaca yönelik

hazırlanması önemlidir. Bu sebeple; özellikle sembolik, makroskobik ve mikroskobik gibi

üç boyutlu doğaya sahip kavramları içeren kimyanın öğrenilmesinde modelleme ile

öğretimin önemi ortaya çıkmaktadır. Modelleme ile öğretim metotlarından biri olan

analojilerin 9. ve 10. sınıf kimya ders kitaplarında kullanımı, kullanılan analojilerin

öğrencileri yanlış kavramalara yönlendirecek ifade/açıklama/gösterimlere sahip olup

olmadıkları ve analojilerin türlerinin incelendiği bu çalışmada içerik analizi tekniği

kullanılmıştır. Araştırmada 2016-2017 eğitim öğretim yılında kullanılan 9. ve 10. sınıf

kimya ders kitaplarında sırasıyla 16 ve 10 adet analoji bulunmuştur. Her iki kitabın birer

ünitesinde analojilere yer verilmediği ve bulunan analojiler içerisinde öğrencileri aktif hale

getirmeye katkısı olan kişisel analojilerin sadece 9. sınıf kimya kitabında 2 defa

kullanıldığı 10. sınıf kimya kitabında ise yer verilmediği tespit edilmiştir. Tespit edilen bu

analojiler sınıflandırıldığında; ilişkilerine göre, daha fazla olması beklenen yapısalvi

fonksiyonel analojilerin 9. sınıf düzeyinde hiç kullanılmadığı 10. sınıf düzeyinde ise en az

oranda olduğu; sunum formatına göre, bilginin yapılandırılmasına daha fazla katkı

sağlayacağı değerlendirilen sözel-resimsel analojilerin sözel analojilere göre az olduğu;

durumuna göre, analoji kullanımının amacı doğrultusunda oranca fazla olması beklenen

somut-soyut analojilerin 9. ve 10. sınıf düzeyinde beklenen şekilde; görevine göre, her iki

sınıf kitabında ön organize edici analojilerin fazla olduğu; zenginlik düzeyine göre, kavram

yanılgılarını ortadan kaldırmaya yönelik analog ile hedef kavramın sınırlılıklarının

belirtildiği zenginleştirilmiş ve genişletilmiş analojilerin 10. sınıf düzeyinde basit

analojilere göre oranca daha fazla olduğu, benzer durumun ise 9. sınıf düzeyinde

görülmediği tespit edilmiştir. Kitaplarda kullanılan analojilerin; analog-hedef kavram

benzeşimlerinin birbirine uygunluk durumu yönünden analiz edildiğinde her iki sınıf

düzeyinde de kullanılan analojilerin çoğunluğunun hedef-analog kavramların birbirine

uygun olsalar da benzerlikleri, farklılıkları ve sınırlılıkları belirtilmediği için kavram

yanılgılarına neden olabileceği öngörülmektedir.

Anahtar Kelimeler : Kimya ders kitabı, analoji, içerik analizi