Matematik öğretmen adaylarının senaryo temelli öğretim hakkındaki görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖZGE PATAN

Danışman: Selami Ercan

Özet:

İnsanoğlu varoluşundan günümüze kadar merak ettiklerini öğrenmeye çalışmıştır, bildiklerini gelecek kuşaklara öğretmiştir. Bu öğretimin kalıcılığını ve niteliğini arttırmak için çeşitli yöntem ve teknik geliştirilmiştir. Son yüzyılda ise ‘’yaparak/yaşayarak öğrenme’ temeline dayanan öğretim yöntemleri gündemdedir. Bu yöntemlerden bir tanesi ise eğitimde senaryoların kullanıldığı bir yöntem olan Senaryo Temelli Öğrenme (STÖ) ‘dir. Senaryo ile öğretim, kazandırılacak bilgi ve becerilerin bir olaylar zinciri içinde örüntülü sunulması esasına dayanır. Literatürde Türkiye’de STÖ ile ilgili sınırlı sayıda çalışma bulunduğu dikkat çekmektedir. Bu araştırmanın STÖ ile ilgili sayılı araştırmadan farkı ise matematik öğretmeni adaylarıyla yapılmasıdır. Bu bağlamda araştırmanın amacı ortaokul matematik öğretmeni adaylarının STÖ hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Bu çalışma nitel bir çalışma olarak tasarlanmıştır. Bu araştırmanın katılımcıları 2018-2019 eğitim-öğretim yılının güz döneminde, bir devlet üniversitesinin ilköğretim matematik öğretmenliği bölümünde son sınıfta öğrenim gören beş matematik öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmaya on iki katılımcı ile başlanmış, süreç sonunda senaryoların uygulanması için uygun şartlara sahip beş öğretmen adayı ile araştırma tamamlanmıştır. Veri toplama aracı olarak yapılandırılmış ve yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Öğretmen adaylarıyla süreç öncesinde görüşme yapılmış daha sonra bilgilendirme semineri verilmiştir. vii

viii

Senaryo yazma sürecinden geçen adaylarla uygulama öncesinde ve sonrasında görüşmeler yapılmıştır. Adayların yazılı ve sözlü olarak görüşleri alınmıştır. Ses kayıtları yazılı hale getirilmiş ve içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Veri analizi yapılırken informal gözlemlerden de yararlanılmıştır. Öğretmen adayları ile yapılan görüşmeler içerik analizi yardımıyla analiz edilmiştir. Veri analizi sonucunda süreç başında öğretmen adaylarının STÖ hakkında herhangi bir bilgiye sahip olmadığı fakat ‘senaryo’ ve ‘öğrenme’ kelimelerinden yola çıkarak yorumda bulunabildikleri görülmüştür. Adayların STÖ’de kullanılacak senaryoların, kazanıma uygun olma, kavram yanılgısına neden olmama, öğrenci seviyesine uygun olma, anlaşılır bir dile sahip olma, eğlenceli olma, günlük yaşamla ilişkili olma, öğrencinin dikkatini çekebilme, vb. gibi özelliklere sahip olması gerektiğini belirtmişlerdir. Uygulama sonrasında sınıf yönetimi ve istenilen sonucu elde etme konusunda sorunlar yaşadıklarını belirtmişlerdir. Öğretmen adaylarının çoğunluğunun beklentisi karşılanmamasına karşın, hepsi meslek hayatlarında STÖ uygulamaları kullanmak istediklerini ifade etmişlerdir.

Anahtar Kelimeler : Senaryo Temelli Öğrenme, Matematik Eğitimi