Ergenlerin İstismara Maruz Kalma Durumları ile Sosyal Beceri Düzeylerinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEVİL MERVE BAŞER

Danışman: Yasemin Aydoğan

Özet:

Çocukluk ve ergenlik döneminde yaşanan olumsuz deneyimler sosyal açıdan bireyin tüm yaşamını etkilemektedir. Olumsuz deneyimlerden biri olan çocuk istismarının; fiziksel istismar, cinsel istismar, duygusal istismar ve ihmal gibi boyutları bulunmaktadır. Literatürde istismar ile sosyal becerilerin incelendiği yeterli sayıda çalışma bulunmadığı tespit edilmiştir. Ergenlerin istismara maruz kalma durumları ile sosyal beceri düzeylerinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilen araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubunu Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı bünyesindeki Konya İl Müdürlüğüne bağlı yatılı kuruluşlarda korunma ve bakım altında bulunan 14-18 yaş grubu 170 ergen oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında ergenlerin istismara ilişkin durumlarını ve sosyal becerilerini değerlendirmek için Sosyo-Demografik Bilgi Formu, İstismar Anket Formu ile Aydoğan ve Özyürek (2016) tarafından geliştirilen Sosyal Beceri Envanteri (SOBE) kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde ilişkisiz örneklemler için t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Ki-Kare Testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; fiziksel, cinsel, duygusal istismara maruz kalma durumunun ergenlerin toplam sosyal beceri puanlarında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık oluşturmadığı, ergenlerin cinsel istismar öyküleri ile sosyal beceri alt boyutlarından tanışma becerileri arasında, aynı şekilde ihmal öyküleri ile konuşma becerileri, nezaket becerileri, işbirliği becerileri ve toplam sosyal beceri puanlarında istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu, ergenlerin vii tanışma ve dinleme becerileri puanlarının cinsiyete göre anlamlı bir farklılık gösterdiği, ergenlerin şu anda okula devam etme durumları ile tanışma becerileri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu, fiziksel, duygusal istismar ve ihmalin çoğunlukla aile içinde yaşandığı, ergenlerin cinsel istismar öykülerinde yaş değişkeninin etkili bir faktör olduğu, psikiyatrik destek almayan ergenlerin sosyal beceri alt boyutlarından tanışma becerilerinde istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksek puanlar elde ettikleri ve ergenlerin kuruluşta kalma sürelerinin sosyal beceri düzeylerinde istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık oluşturmadığı belirlenmiştir.