Eğitsel Filmlerin Vücudumuzda Sistemler Ünitesi’Nde Öğrencilerin Başarısına Ve Fen Konularına Yönelik İlgi Düzeyine Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hande UZUN

Danışman: EZGİ GÜVEN YILDIRIM

Özet:

Bu araştırmanın amacı 6. sınıf Fen Bilimleri dersi Vücudumuzda Sistemler Ünitesi’nin öğretiminde eğitsel filmlerin öğrencilerin akademik başarı ve fen konularına yönelik ilgi düzeylerine etkisini incelemektir. Bu araştırmanın çalışma grubu amaçlı örnekleme ile belirlenmiştir. Araştırmanın örneklemi, 2018-2019 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Ankara ili, Mamak İlçesi’nde, bulunan bir ortaokulun 6. sınıfında öğrenim gören toplam 55 öğrenciden oluşmuştur. Öğrenim, deney grubunda (N=28) eğitsel filmler ile kontrol grubunda (N=27) ise eğitsel filmler kullanılmadan, 5E öğrenme modeli ile devam ettirilmiştir. Bu araştırmada nicel verileri toplamak için yarı deneysel desen kullanılmıştır. Bu araştırmanın uygulama süreci Vücudumuzda Sistemler Ünitesi’nin işlendiği haftalar (8 hafta) süresince devam ettirilmiştir. Bu sebeple araştırmanın veri toplama araçlarını seçerken bu ünitenin kazanımları dikkate alınmıştır. Araştırmada Coşkun (2015) tarafından geliştirilen Boşaltım Sistemi Başarı Testi, Yıldırım (2018) tarafından geliştirilen Sistemler Başarı Testi, Laçin Şimşek ve Nuhoğlu, (2009) tarafından geliştirilen Fen Konularına Yönelik İlgi Ölçeği veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırmanın uygulama sürecinde önce her iki gruba da boşaltım sistemi başarı testi, sistemler başarı testi, fen konularına yönelik ilgi ölçeği ön test olarak uygulanmıştır. Uygulama sürecinde ünitenin konuları deney grubunda 17 eğitsel film ile öğretilirken kontrol grubunda 5E öğrenme modeli kullanılmıştır. Uygulama bitiminde yine aynı testler ve ölçek her iki gruba da son test olarak uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 21 istatistik analiz programı kullanılmıştır. Öğrencilerin çalışmada kullanılan testlere ve ölçeğe verdikleri yanıtların viii genel dağılımlarının belirlenmesinde betimsel istatistik tekniklerinden yararlanılmıştır. Test puanlarına ait merkezi eğilim (ortalama, mod ve medyan) ve merkezi dağılım (standart sapma, varyans, çarpıklık ve basıklık) değerleri rapor edilmiştir. Farklı gruplarda yer alan öğretmen adaylarının ön ve son test puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde bir fark olup olmadığını tespit etmek için bağımsız gruplar t-testi kullanılmıştır. Araştırmada yapılan tüm analizlerde anlamlılık düzeyi .05 kabul edilmiştir. Araştırma sonucunda grupların hem boşaltım sistemi başarı ön test puan ortalamaları arasında hem de sistemler başarı testi ön test puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde bir fark olmadığı görülmüştür. Bununla birlikte deney ve kontrol grubunda bulunan öğrencilerin çalışma sonrasında boşaltım sistemi başarı son test puan ortalamaları ve sistemler başarı testi son test puan ortalamaları arasında deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklılık olduğu bulunmuştur. Çalışmadan elde edilen diğer bir sonucuna göre deney ve kontrol guruplarında yer alan öğrencilerin uygulama öncesi fen konularına yönelik ilgi ölçeği ön test puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Son olarak, uygulama sonrası yapılan ölçümlerde grupların fen konularına yönelik ilgi ölçeği son test puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde bir farklılık olduğu görülmüştür