Özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin eğitiminde artırılmış gerçeklik teknolojisiyle zenginleştirilmiş içeriklerin kullanımı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DUYGU IŞIK

Danışman: SERÇİN KARATAŞ

Özet:

Bu araştırmanın amacı, özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilere kare prizma konusunda geçen kavramın öğretiminde artırılmış gerçeklik teknolojisinin kullanımının etkisi olup olmadığı ve bu teknoloji kullanarak kazandırılan kavramın korunumunun öğretim bittikten sonra iki, dört ve altı hafta sonra devam edip etmediğinin irdelenmesidir. Bunlarla birlikte, özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin ve matematik öğretmenlerinin artırılmış gerçeklik teknolojisiyle zenginleştirilmiş içerikler ile ilgili görüşleri alınmıştır. Bu süreçte araştırmanın adımlarının ne zaman düzenleneceği önceden planlı olan tek denekli araştırma modellerinden yoklama evreli denekler arası çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu ise özel öğrenme güçlüğü tanısı almış, beşinci sınıfa devam eden üç öğrenci oluşturmuş ve araştırmanın uygulama aşaması 2018-2019 eğitim-öğretim yılının ikinci döneminde Düzce ilinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın uygulama aşaması için artırılmış gerçeklik teknolojisi ile desteklenen içeriklerin ve içerikte geçen kavramların hazırlanması amacıyla Tripp ve Bichelmeyer tarafından geliştirilen ve bilgisayar tabanlı öğretim için uygun bir model olan “Hızlı Prototipleme Modeli” kullanılmıştır. Böylelikle, öğretim materyalleri ihtiyaçları belirleme, içerik analizi yapma, hedefleri belirleme, vii prototip oluşturma, prototipi kullanma ve geliştirilen sistemi kurarak sürdürme adımları gerçekleştirilerek tasarlanmıştır. Bu süreçte tasarlanan, denenen ve uzman görüşleri ile düzenlenen öğrenme materyalleri belirlenen öğrencilere uygulanarak araştırmanın cevap aradığı soruların çözümlenmesi gerçekleştirilmiştir. Seçilen model doğrultusunda da öncelikle başlama düzeyi evresi gerçekleştirilerek öğrencilerin doğru ve yanlış tepkileri alınmıştır. Daha sonra üç öğrencide modelin aşamalarına uygun olarak öğretim (uygulama), yoklama, izleme ve genelleme oturumları gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda; özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilere kare prizma konusunda geçen kavramın öğretiminde artırılmış gerçeklik teknolojisinin kullanımının etkili olduğu ve artırılmış gerçeklik teknolojisi kullanarak kazandırılan kavramın korunumunun öğretim bittikten iki, dört ve altı hafta sonra devam ettiği görülmüştür. Bunlarla birlikte, öğrencilerin performanslarını kişiler arası ve ortamlar arası genelledikleri ortaya konmuştur. Yapılan görüşmelerden elde edilen sonuçlar ise, artırılmış gerçeklik teknolojisine yönelik öğrenci ve öğretmen görüşlerinin olumlu olduğunu ve bu teknolojinin özel eğitimde kullanılabileceğini göstermiştir.