İLKÖĞRETİM OKULU YÖNETİCİLERİNİN BİLGİSAYAR TEKNOLOJİSİNİ KULLANMA YETERLİKLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Serap ÇETİN YILMAZ

Danışman: TEMEL ÇALIK

Özet:

Bu araştırma ilköğretim okullarında görev yapan yöneticilerin bilgisayar teknolojilerini hangi yönetsel işlevler için kullandıklarını ve bilgisayar teknolojilerinden yararlanma düzeylerini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaçla resmi ilköğretim okullarında görev yapan müdür ve müdür yardımcılarının görüşleri alınmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2007-2008 eğitim öğretim yılında, Ankara ili merkez ilçelerinde mevcut bulunan 100 resmi ilköğretim okullarında görev yapmakta olan 62 müdür ve 138 müdür yardımcısı oluşturmaktadır. Verileri toplamak amacıyla iki bölümden oluşan bir anket hazırlanmıştır. Anketin birinci bölümünde kişisel bilgiler, ikinci bölümünde ise bilgisayar teknolojisinin okuldaki kullanım alanlarını kapsayan 40 maddelik bir ölçek yer almaktadır. Uygulanan ölçme aracı sonunda elde edilen veriler, SPSS 15.0 (Statistical Package for Social Sciences) yardımıyla değerlendirilmiştir. Yapılan araştırma sonuçları incelendiğinde resmi ilköğretim okullarında görev yapmakta olan okul yöneticilerinin bilgisayar teknolojisini eğitim işlerinde %88 kullandıkları söylenebilir. Okul yöneticilerinin bilgisayarı işgören işlerinde kullanma yüzdesi %84, öğrenci işlerinde %83 ve okul işletmesi ile ilgili işlerde %65 düzeyinde kullanmakta oldukları görülmektedir. Genel olarak, araştırmaya katılan okul yöneticilerinin bilgisayar teknolojilerini kullanma düzeylerinin %78 olduğu ve bilgisayarlı eğitime geçişte uyum sağladığı saptanmıştır. iv Okul yöneticilerinin bilgisayar teknolojilerini işgören işlerinde en çok kullandıkları alan sertifika ve diploma kayıtlarını hazırlama öğrenci işlerinde diploma, karne, takdir ve teşekkür belgelerinin bilgisayardan hazırlanması, eğitim işlerinde ders dağıtım programının hazırlanması, okul işletmesi ile ilgili işlerde ise taşınır mal (TIF) kayıt ve silme işlemlerinin internet ortamında yapılması olarak saptanmıştır. Okul yöneticilerinin en az kullandıkları alan olarak ta işgören işlerinde yolluk, doğum, tedavi, ölüm ve cenaze yardımlarının düzenlenmesi öğrenci işlerinde öğrencinin sınıf, ilçe ve il genelinde başarı istatistiklerinin istenildiğinde veli tarafından izlenmesi, eğitim işlerinde kütüphanenin düzenlenmesi, yönetilmesi ve on-line olarak okul kütüphanesine girebilme ve okul işletmesi ile ilgili işlerde kantin ve çay ocağı çalışmalarının düzenlenmesi olarak saptanmıştır. Bulgulara göre erkek ve kadın okul yöneticilerinin okul işletmesi ile ilgili işlerde bilgisayar teknolojisini kullanma düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Bulunan bu fark erkek okul yöneticilerinin lehinedir. Okul yöneticilerin kıdemlerine göre işgören işlerinde bilgisayar teknolojisinden yararlanma düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Hizmet içi eğitim alan ve almayan okul yöneticilerinin eğitim ve öğrenci işlerinde bilgisayar teknolojilerini kullanma düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Bulunan bu fark, hizmet içi eğitim alan okul yöneticilerinin lehinedir. Müdür ve müdür yardımcılarının okul işletmesiyle ilgili işlerde bilgisayar teknolojisini kullanma düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Bulunan bu fark müdürlerin lehinedir.