Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiksel Düşünme Süreçlerinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYŞE YİĞİT

Danışman: Ayşe Uyar

Özet:

Bu çalışmada matematik öğretmen adaylarının problem çözme süreci boyunca matematiksel düşünme süreçlerini özelleştirme, genelleme, varsayımda bulunma ve ispatlama boyutları bağlamında incelemek amaçlanmıştır. Bu çalışma nitel araştırma desenlerinden durum çalışması esas alınarak tasarlanmıştır. Araştırmanın katılımcıları 2018-2019 eğitim ve öğretim yılı bahar döneminde Ankara’daki bir üniversitenin Eğitim Fakültesi Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Matematik Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim gören 4 matematik öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırmanın verileri, matematiksel düşünmenin özelleştirme, genelleme, varsayımda bulunma, ispatlama boyutlarının her birini kapsayacak dört adet problemden oluşan veri toplama aracı yardımı ile yarı yapılandırılmış görüşmeler, araştırmacının gözlemleri ve yazılı dokümanlar yoluyla toplanmış, yapılan görüşmeler video kamera ile kayıt altına alınmıştır. Elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda öğretmen adaylarının matematiksel düşünmenin özelleştirme boyutunda zorlanmadıkları ama özellikle ispatlama boyutunda oldukça zorlandıkları gözlemlenmiştir. Bunun yanı sıra öğretmen adaylarının genelleme yapabilme durumlarının problem durumuna göre değiştiği tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının varsayımlarını problem durumuna bağlı olarak sözel veya cebirsel olarak ifade ettikleri görülmüştür. Araştırmada elde edilen sonuçlar ışığında matematik öğretmenlerine, araştırmacılara ve matematik öğretmeni yetiştirenlere yönelik çeşitli öneriler sunulmuştur.

Anahtar Kelimeler :Matematiksel düşünme, özelleştirme, genelleme, varsayımda bulunma, ispatlama