Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, GÜZEL SANATLAR EĞİTİMİ ANA BİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: DİREM ÜNSAL
Danışman: Güler Akalan
Özet:
Bu araştırmanın temel amacı, ortaokullarda görev yapan görsel sanatlar öğretmenlerinin
görüşlerine bağlı olarak örgütsel sessizlik ve örgütsel bağlılık algılarını belirlemek ve
örgütsel sessizlik ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişkileri ortaya çıkarmaktır.
Araştırma, ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmanın evrenini, 2017-2018 eğitim - öğretim
yılında Eskişehir ili merkez ilçelerinde bulunan ortaokullarda görevli görsel sanatlar
öğretmenlerinden oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, Eskişehir ili merkez
ilçelerinde bulunan toplamda 65 ortaokulun 51’inde görev yapan 77 görsel sanatlar
öğretmeninden oluşturmaktadır.
Veri toplama aracı olarak, “Örgütsel Sessizlik Ölçeği” ve “Örgütsel Bağlılık Ölçeği”
kullanılmıştır.
Araştırma neticesinde katılımcıların örgütsel sessizlik algısının örgütsel bağlılık algısından
üst seviyede olduğu belirlenmiştir. Örgütsel sessizlik ile devam bağlılığı arasında negatif
bir ilişki varken örgütsel sessizlik ile normatif bağlılık arasında pozitif bir ilişki olduğu
belirlenmiştir. Öğretmen sessizliği ile devam bağlılığı arasında negatif bir ilişki varken
öğretmen sessizliği ile normatif bağlılık arasında pozitif ilişki olduğu belirlenmiştir. Ortam
sessizliği ile normatif bağlılık arasında orta düzeyin altında pozitif ve anlamlı bir ilişki
olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler : Sessizlik, bağlılık, örgüt, örgütsel sessizlik, örgütsel bağlılık