Görsel sanatlar öğretmenlerinin örgütsel sessizlik ve örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi: Eskişehir ili örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, GÜZEL SANATLAR EĞİTİMİ ANA BİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DİREM ÜNSAL

Danışman: Güler Akalan

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı, ortaokullarda görev yapan görsel sanatlar öğretmenlerinin

görüşlerine bağlı olarak örgütsel sessizlik ve örgütsel bağlılık algılarını belirlemek ve

örgütsel sessizlik ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişkileri ortaya çıkarmaktır.

Araştırma, ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmanın evrenini, 2017-2018 eğitim - öğretim

yılında Eskişehir ili merkez ilçelerinde bulunan ortaokullarda görevli görsel sanatlar

öğretmenlerinden oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, Eskişehir ili merkez

ilçelerinde bulunan toplamda 65 ortaokulun 51’inde görev yapan 77 görsel sanatlar

öğretmeninden oluşturmaktadır.

Veri toplama aracı olarak, “Örgütsel Sessizlik Ölçeği” ve “Örgütsel Bağlılık Ölçeği”

kullanılmıştır.

Araştırma neticesinde katılımcıların örgütsel sessizlik algısının örgütsel bağlılık algısından

üst seviyede olduğu belirlenmiştir. Örgütsel sessizlik ile devam bağlılığı arasında negatif

bir ilişki varken örgütsel sessizlik ile normatif bağlılık arasında pozitif bir ilişki olduğu

belirlenmiştir. Öğretmen sessizliği ile devam bağlılığı arasında negatif bir ilişki varken

öğretmen sessizliği ile normatif bağlılık arasında pozitif ilişki olduğu belirlenmiştir. Ortam

sessizliği ile normatif bağlılık arasında orta düzeyin altında pozitif ve anlamlı bir ilişki

olduğu belirlenmiştir.

Anahtar Kelimeler : Sessizlik, bağlılık, örgüt, örgütsel sessizlik, örgütsel bağlılık