FEN VE TEKNOLOJİ DERSİNDE FARKLI İŞBİRLİKÇİ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİNİN KULLANILMASI VE SONUÇLARIN KARŞILAŞTIRMASI


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ali Aslan ERDOĞAN

Danışman: SUNA KALENDER

Özet:

Bu çalışmada işbirliğine dayalı öğrenme yönteminin etkileri araştırılmış, bu amaçla ilköğretim 6. Sınıfta 19 öğrenci üzerinde yapılan uygulamada Vücudumuzda Sistemler Ünitesi seçilmiştir. Dolaşım Sistemi konusu anlatılırken işbirlikli öğrenme tekniklerinden Birlikte Soralım Birlikte Öğrenelim tekniği kullanılmış, Destek Hareket Sistemi ve Solunum Sistemi konusu anlatılırken işbirlikli öğrenme tekniklerinden Öğrenci Takımları Başarı Bölümleri tekniği kullanılmıştır. Öğrenci başarısını ölçmek amacıyla başarı testi, ön test ve son test olarak sınıfın tamamına uygulanmıştır. Ayrıca öğrencilerin Fen bilgisi dersine olan tutumlarını belirlemek amacıyla tutum anketi sınıfın tamamına çalışma öncesinde ve sonrasında uygulanmıştır. Bunun yanında öğrencilerin İşbirlikli Öğrenme Teknikleri hakkında görüşleri de hazırlanan mülakat soruları yardımıyla alınmıştır. Elde edilen verilin uygun bir şekilde değerlendirilmesi ve uygulanması sonucunda öğrencilerin akademik başarıları, derse karşı tutumları, öğrendikleri bilgilerin kalıcılığı açısından anlamlı bir fark gözlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin Birlikte Soralım Birlikte Öğrenelim tekniğini Öğrenci Takımları Başarı Bölümleri tekniğine göre daha çok sevdiği ve konuların anlaşılmasında, yaratıcılığı arttırmada, kavramların öğrenilmesinde ve grup çalışması yapmada daha etkili bulmuşlarıdır. Böylece İşbirlikli Öğrenme Yönteminin öğrencilerin başarısını arttırmada ve derse karşı olumlu tutum geliştirmede etkili bir yöntem olduğu sonucuna ulaşılmıştır.