Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, MATEMATİK ve FEN BİLİMLERİ ANABİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MELEK ÖZKAN
Danışman: Cengiz Çinar
Özet:
Bu araştırmanın amacı 6. Sınıf cebir konusunun, Gerçekçi Matematik Eğitimi ile öğretiminin, öğrencilerin akademik başarılarına ve kalıcılığa etkisini incelemektir. Araştırmada ön-test son-test deney ve kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Çalışma, Bursa ili İznik ilçesinde bulunan iki devlet ortaokulunda, 2018-2019 eğitim-öğretim yılı ikinci döneminde, 20 kişi deney ve 24 kişi de kontrol grubu olmak üzere 44 altıncı sınıf öğrencisiyle yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemi küme rastgele örnekleme yöntemi kullanılarak oluşturulmuştur. Dersler, “Cebir” öğrenme alanında deney grubunda Gerçekçi Matematik Eğitimi yaklaşımı ile; kontrol grubunda ise, Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) İlköğretim Matematik Dersi Öğretim Programı'nda yer alan mevcut öğretim yöntemi ile sürdürülmüştür. Uygulama iki hafta sürmüştür. Araştırmada, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmış 13 soruluk Başarı Testi geliştirilmiştir. Deney ve kontrol gruplarına uygulama öncesi ön-test, uygulama sonrası son-test ve son testten beş ay sonra da kalıcılık testi uygulanmıştır. Elde edilen veriler normal dağılım gösterdiğinden SPSS programında bağımlı ve bağımsız gruplar için t testi ile analiz edilmiştir. Uygulama öncesi deney ve kontrol gruplarının aldıkları ön test puanları kullanılarak yapılan bağımsız gruplar t-testine göre cebir konusuna yönelik başarı düzeylerinde anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür. Uygulamadan sonra yapılan son testten elde edilen puanlara göre deney ve kontrol grubunun cebir kavramına yönelik başarıları arasında anlamlı bir fark olup olmadığı bağımsız gruplar t-testi kullanılarak belirlenmiştir. Araştırmada “Cebir” ünitesi kazanımlarının öğretiminde, deney grubuna uygulanan Gerçekçi Matematik Eğitimi öğretim yönteminin öğrencilerin başarılarını arttırdığı ve kalıcılığı olumlu yönde etkilediği görülmüştür. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, Gerçekçi Matematik Eğitimi
yöntemine göre işlenen dersin mevcut öğretim yöntemine göre istatistiksel olarak anlamlı şekilde etkili olduğu görülmektedir. Bu sonuca göre matematik derslerinde sınıf düzeyine ve konuya uygun olacak şekilde Gerçekçi Matematik Eğitimine uygun etkinlikler kullanılması önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler : Gerçekçi Matematik Eğitimi, Akademik Başarı, Cebir