BOLU GAZİPAŞA İLKÖĞRETİM OKULU 5. SINIF BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİNDE AĞ GÜNLÜĞÜ ORTAMINDA YAYINCILIĞA BAŞLIYORUM ÜNİTESİNİN İŞLENMESİNİN ELEŞTİREL DÜŞÜNMEYE, KALICILIĞA VE AKADEMİK BAŞARIYA ETKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Aslıhan BABUR

Danışman: SAMİ ŞAHİN

Özet:

Bu araştırma, eğitim amacıyla kullanılan ağ günlüğü ortamının öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerine, akademik başarılarına ve bilgilerinin kalıcılığına etkisi olup olmadığını araştırmak amacıyla yapılmıştır. Bu araştırmada öntest-sontest-izleme testi kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi beşinci sınıf C ve D şubeleri mevcutları toplam 68 öğrenciden oluşmaktadır. Ağ günlüğü ortamının eleştirel düşünme becerilerine etkisini araştırmak amacıyla, deney ve kontrol gruplarına geçerlilik ve güvenilirlik çalışması yapılmış ve izni alınmış olan Kritik Davranma Düzeyi Belirleme Ölçeği(öntest) uygulanmıştır. Deney grubuna ağ günlüğü ortamı kullanılarak, kontrol grubuna ise ağ günlüğü ortamı kullanılmadan ders işlenmiş ve yaklaşık 6 haftalık süre sonunda, eleştirel düşünme becerilerinde değişiklik olup olmadığını incelemek amacıyla son-test (kritik davranma düzeyi belirleme ölçeği) uygulanmıştır. Deney ve kontrol gruplarının akademik başarılarını ölçmek amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan 5 soruluk sınav uygulanmış olup, deney ve kontrol gruplarının bilgilerinin kalıcılığını ölçmek amacıyla aynı sınav 45 gün içinde tekrar uygulanmıştır. Bu süreçte veri toplama araçlarından,deney grubunun yorumları(öğrenci yorumları) ve öğretmen günlüğü ile ek veriler toplanmıştır. Yapılan uygulama sonrasında sontest sonucuna bakıldığında, deney ve kontrol gruplarının eleştirel düşünme becerileri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür. Ancak verilerin nitel analizleri incelendiğinde, ağ günlüğü ortamının öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerini geliştirdiğine dair sonuçlara ulaşılmıştır. Öğretmen günlüğünden elde edilen bilgilere göre, öğrencilerin sordukları sorulardan, yaptıkları yorumlardan ağ günlüğü ortamının eleştirel düşünme becerilerini geliştirdiğini söylemek mümkündür. Akademik Başarı Testi sonuçlarına göre deney ve kontrol grubunun akademik başarı puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Kalıcılık Testi sonucuna göre deney ve kontrol gruplarının kalıcılık puanları arasında anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Kalıcılık puanlarına dair ortalamalar incelendiğinde deney grubunun daha yüksek bir ortalamaya sahip olduğu dolayısıyla, kalıcılığın deney grubunda daha fazla olduğunu söylemek mümkündür. Bulgulardan yola çıkarak uygulamaya ve ileride yapılabilecek bilimsel araştırmalara dair öneriler sunulmuştur. Yayıncılığa Başlıyorum ünitesiyle, ağ günlüğü kullanılarak yapılan bu çalışma,ağ günlüklerinin öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerini geliştirdiğini ve bilginin kalıcılığını sağladığını göstermektedir.