İlkokullarda özel gereksinimli öğrencilerin eğitiminde karşılaşılan sorunların incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SERKAN DEMİR

Danışman: Mustafa Kale

Özet:

Bu araştırmanın genel amacı özel gereksinimli öğrencilerin eğitiminde uygulanmakta olan

özel eğitim sınıfı ve destek oda eğitimi uygulamalarında karşılaşılan sorunların, öğretmen

ve yönetici görüşlerine göre belirlenmesi ve çözüm önerilerinin sunulmasıdır. Araştırmada

okul yöneticileri, özel eğitim ve sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre destek oda

eğitiminde ve özel eğitim sınıflarında karşılaşılan sorunların neler olduğu, karşılaşılan

sorunlarda bazı demografik değişkenler açısından gruplar arasında anlamlı bir farkın olup

olmadığı, öğretmenlerin ve yöneticilerin özel gereksinimli öğrencilerin eğitimine yönelik

yeterliklerinin ne düzeyde olduğu, karşılaşılan sorunların nedenlerinin ve çözüm

önerilerinin neler olduğu sorularına cevaplar aranmıştır. Özel eğitim sınıfları ve destek oda

eğitiminde aksayan yönlerin tespit edilmesi, sebeplerin ortaya konulması ve çözüm

önerilerinin sunulmasının bu hizmetlerde yaşanan sorunların çözümüne yönelik katkı

sağlayacağı düşünülmektedir. Yapılan araştırma karma yöntem araştırmalarından nicel ve

nitel aşamaları içeren açıklayıcı ardışık desenle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın nicel

boyutunun çalışma evreni 2017-2018 eğitim öğretim yılında Ankara’da özel eğitim sınıfı

bulunan resmi ilkokullarda görevli 450 destek oda öğretmeni, 1400 özel eğitim öğretmeni

ve 350 yöneticiden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise seçkisiz örnekleme

yöntemiyle belirlenen 266 destek oda öğretmeni, 307 özel eğitim öğretmeni ve 207

yöneticiden oluşmaktadır. Araştırmada nitel verilerin toplandığı aşamada katılımcıların

belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yönteminden

yararlanılmış, çalışma grubunda 5 özel eğitim öğretmeni, 5 destek oda öğretmeni ve 5

yöneticiden oluşan 15 kişilik bir grup yer almıştır. Nicel verilerin elde edilmesinde “Özel

Eğitim Sınıflarında Karşılaşılan Sorunların İncelenmesi” ve “Destek Oda Eğitiminde

Karşılaşılan Sorunların İncelenmesi” yönetici ve öğretmen anket formları, nitel verilerin

elde edilmesinde araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu

kullanılmıştır. Nicel veriler analiz edilirken, ortalama, standart sapma ve frekans

dağılımları, Bağımsız Örneklem t Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA),

Varyansların Homojenliği Testi (Levene Testi), Welch Testi ve Post-Hoc karşılaştırma

testleri kullanılmıştır. Nitel görüşme verilerinin analizi, içerik analizi ile

gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın nicel bulgularına göre destek oda eğitiminin “ortam”

boyutunun ve “rehber öğretmen yeterlik” boyutunun “sorunlu”, “uyum ve gelişimsel”

boyutunun ve “öğretmen yeterlik” boyutunun “az sorunlu” olduğu, destek oda eğitiminde

karşılaşılan sorunlarda demografik bilgiler açısından gruplar arasında istatistiki olarak

anlamlı bir fark bulunmadığı belirlenmiştir. Özel eğitim sınıfının “gelişimsel”, “uyum ve

ortam” ve “rehber öğretmen yeterlik” boyutlarının “sorunlu”, “uyum ve gelişimsel” ve

“öğretmen yeterlik” boyutlarının “az sorunlu” olduğu, “yönetici öz yeterlik” boyutunun

ise “sorunsuz” olduğu belirlenmiştir. “İkili eğitim” yapan okulların “tam gün” eğitim

yapan okullara göre, “ücretli” öğretmenlerin “kadrolu” öğretmenlere göre, “öğretmen”

olarak görev yapanların “yönetici” olarak görev yapanlara göre, az kıdeme sahip olanların

daha fazla kıdeme sahip olanlara göre özel eğitim sınıflarını daha “sorunlu” olarak

belirttikleri belirlenmiştir. “Eğitim enstitüsü” mezunlarının “lisans” ve “yüksek lisans”

mezunu olanlara göre özel eğitim sınıflarını daha “az sorunlu” olarak belirttikleri, cinsiyet

ve mezun olunan alan açısından ise gruplar arasında anlamlı bir farklılığın bulunmadığı

belirlenmiştir. Araştırmanın nitel bulgularına göre, yöneticiler ve destek oda öğretmenleri

destek oda eğitiminde yeterlik, öğrenci tanısı, veli desteği, ikili eğitim, etiketleme, bütçe,

araç gereç ve ortam konularında sorunlar olduğunu bununla birlikte büyük ölçüde destek

oda eğitiminin amacına hizmet ettiğini belirtmişlerdir. Yöneticiler ve özel eğitim

öğretmenleri, özel eğitim sınıflarında sunulan eğitimde yeterlik, iki öğretmenin aynı sınıfta

görev alması, alan dışı ve ücretli öğretmen çalıştırılması, etiketleme, tanılama, veli desteği,

amaca hizmet, sınıf mevcudu, araç gereç, ortam, bütçe, konumlandırma, yardımcı personel

konularında sorunlar olduğunu belirtmişlerdir. Araştırmada elde edilen sonuçlar

doğrultusunda bazı önerilerde bulunulmuştur. Destek oda eğitiminde karşılaşılan sorunlara

yönelik yöneticiler ve destek oda öğretmenleri, üniversitelerde özel eğitim derslerinin

artırılması, destek eğitimi için uzmanların görevlendirilmesi, kaynaştırma konusunda

farkındalık artırıcı etkinlikler yapılması, akademisyenlerin ve öğretmenlerin işbirliği

yapması, özel eğitim alanında uzmanlaşmış rehber öğretmenlerin atanması önerilerinde

bulunmuşlardır. Özel eğitim sınıflarında karşılaşılan sorunlara yönelik yöneticiler ve özel

eğitim öğretmenleri, üniversitelerde özel eğitim derslerinin artırılması, özel gereksinimli

öğrencilerin de yararlanacağı oyun alanlarının tasarlanması, özel eğitim sınıflarına alan

mezunlarının atanması, gölge öğretmenlik modeli uygulanması, bakanlık tarafından bütçe

oluşturulması, sınıfların sosyal alanlara yakın konumlandırılması konularında önerilerde

bulunmuşlardır.

Anahtar Kelimeler : İlkokul, Kaynaştırma, Destek Oda Eğitimi, Özel Eğitim Sınıfı