İLKÖĞRETİM 6. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÜLKEMİZİN KAYNAKLARI ÜNİTESİNİN ÇOKLU ZEKÂ KURAMINA GÖRE ÖĞRETİMİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ (KASTAMONU ÖRNEĞİ)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Osman ÇEPNİ

Danışman: TURHAN ÇETİN

Özet:

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler dersi Ülkemizin Kaynakları ünitesinin çoklu zekâ kuramına göre öğretiminin öğrenci başarısına etkisi başlığı altında çoklu zekâ yöntemi ile yapılandırmacı yaklaşımın öğrenci başarılarına yönelik etkilerini saptamaktır. Araştırma, çoklu zekâ kuramının sosyal bilgiler eğitimindeki etkililiğini ortaya koyabilmek amacıyla, deneysel nitelikte yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, 20082009 eğitim-öğretim yılında Kastamonu ili, Tosya ilçesi 6. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Kastamonu ili, Tosya ilçesi Namık Kemal İlköğretim Okuluznun 6/A ve 6/B şubelerinde bulunan 48 öğrenci oluşturmaktadır. Bu öğrencilerin 24zü deney grubunu, diğer 24zü ise kontrol grubunu oluşturmuştur. Araştırmada 6/A sınıfı öğrencileri deney, 6/B sınıfı öğrencileri de kontrol grubu olarak seçilmiştir. 6/A sınıfı olan deney grubuna çoklu zekâ temelli öğretim, 6/B sınıfı olan kontrol grubuna ise yapılandırmacı yaklaşım uygulanmıştır. Araştırmanın sağlıklı uygulanabilmesi amacıyla ders öğretmeni ve öğrenciler çoklu zekâ kuramının ne olduğu noktasında önceden bilgilendirilmiştir. Çalışmanın başlangıcında, deney ve kontrol grubundaki öğrencilere kişisel bilgi formu uygulanmış aynı zamanda öğrencilerin araştırma sonunda nasıl bir farklılaşma gösterdiklerini tespit etmek amacıyla ünite başında ve sonunda olmak üzere hazırlanan çoklu zekâ ve öğrenci başarı testleri uygulanmıştır. Deney grubu sınıfına çoklu zekâ kuramı ilkelerine uygun olarak hazırlanmış ders planından hareketle 6 hafta boyunca Ülkemizin Kaynakları ünitesi işlenmiştir. Deney grubu öğrencileri için oluşturulan eğitim-öğretim ortamları, mümkün olduğunca bütün zekâ alanlarını kapsayacak etkinlikler, görsel-işitsel araç ve gereçler yardımıyla zenginleştirilmiştir. Diğer taraftan deney grubuyla eşzamanlı olarak kontrol grubuna da yapılandırmacı yaklaşım kullanılarak ders anlatılmıştır. Araştırmada sonucunda, çoklu zekâ kuramına göre hazırlanmış öğrenme etkinliklerinin uygulandığı deney grubu ile yapılandırmacı yaklaşımın uygulandığı kontrol grubu arasında Ülkemizin Kaynakları ünitesindeki başarıları bakımından deney grubu lehine anlamlı bir fark bulunmuştur.