Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Eda DOĞAN
Danışman: YÜCEL GELİŞLİ
Özet:Bu çalışmanın amacı; 2018-2019 öğretim yılından itibaren ilk ve ortaöğretimde uygulanmaya başlanan öğretim programları içinden, ortaöğretim kademesindeki Türk dili ve edebiyatı, felsefe, din kültürü ve ahlak bilgisi, coğrafya, tarih ve İngilizce derslerinin 9-10-11 ve 12. sınıflarına ait öğretim programlarını belirlenen 21. yüzyıl becerileri çerçevesinde incelemek ve bu becerilere yönelik öğretmenlerin görüşlerini tespit etmektir. Nitel araştırma desenlerinden bir durum çalışması örneği olan bu araştırma, Ankara ili Yenimahalle ilçesindeki Atatürk Anadolu Lisesi, Altındağ ilçesindeki Mehmet Akif Ersoy Anadolu Lisesi ve Mamak İlçesindeki Battalgazi Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi olmak üzere toplamda 50 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın öğretmen görüşlerini belirleme boyutunda nitel çalışmalarda sıkça kullanılan bir veri toplama yöntemi olan 14 soruluk görüşme formu geliştirilmiş ve bu formdan elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırma kapsamına giren 6 dersin ortaöğretim programı ise betimsel analiz yöntemiyle incelenmiştir. Öğretim programları toplamda 77 beceri kapsamında incelenmiş ve analize tabi tutulmuştur. Söz konusu 6 dersin ayrı ayrı kodları çıkarılmış, kodlar çeşitli temalar ve alt temalar altında toplanmış ve bulgulara ulaşılmıştır. Araştırmanın öğretmen görüşlerini belirleme boyutunda ise öğretmenlerin 21. yüzyıl becerileri ile ilgili görüşleri tespit edilmiştir. Öğretim programlarının incelenmesinden elde edilen verilere göre ortaöğretim programlarında eksik bırakılan 21. yüzyıl becerilerine ulaşılmış, programların beceri yönünden eksiklikleri tespit edilmiştir. Bu çalışmanın sonucunda; örnekleme giren öğretmenlerin 21. yüzyıl becerileri ile ilgili görüşlerinde okul başarı ortalamasının bir etkisinin olmadığı, 21. yüzyıl becerileri ile ilgili ortak kanılarının olduğu ve 21. yüzyıl becerileri ile ilgili hem uygulamada hem de bilgide eksikliklerinin olduğu tespit edilmiştir.