İlkokul İngilizce öğretiminde görsel okuryazarlık etkinliklerinin öğrenci başarısına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖZLEM AKIN MART

Danışman: Gülgün Alpan

Özet:

Bu araştırmanın amacı; İlkokul İngilizce öğretiminde kullanılan görsel okuryazarlık etkinliklerinin öğrenci başarısına etkisini incelemektir. Araştırmada nicel ve nitel araştırma yöntemleri bir arada kullanılmış olup; ilk beş alt amaç için ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen, son alt amaç için ise yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu; Konya-Kulu Atatürk İlkokulu 3. Sınıfta öğrenim gören, deney 1 ve deney 2 gruplarında eşit sayıda olmak üzere 36 öğrenci oluşturmaktadır. Deney 2 grubunda dersler ders kitabı ve süregelen etkinliklerle gerçekleştirilmişken, deney 1 grubunda ise bunlara ek olarak görsel okuryazarlık etkinlikleri ile gerçekleştirilmiştir. Deney süresi araştırmacı tarafından hazırlanmış olan ünite ve günlük planlarına uygun olarak gerçekleştirilmiş ve toplam 8 hafta sürmüştür. Veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından hazırlanan ön test ve son test olarak takip vi edilen ünitelere ait başarı testi ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde; öğrenciler ve uzmanların demografik bilgileri için frekans, yüzde, ortalama, standart sapma kullanılmış; ön test-son test karşılaştırmalarında aritmetik ortalama, bağımlı ve bağımsız t-testi analizleri, son test-kalıcılık testi karşılaştırmalarında ise ilişkili örneklemler için t-testleri uygulanmış; nitel veriler içinse içerik analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda; görsel okuryazarlık etkinliklerinin gerçekleştirildiği sınıftaki öğrencilerin ingilizce dersi başarılarının ve ön test son testte olan değişimlerinin, süregelen etkinliklerin gerçekleştirildiği gruptan daha yüksek olduğu, kalıcılık testinin her iki grupta da birbirinden farklı olmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Gerçekleştirilen etkinlikler öğrenciler tarafından genel olarak beğenilirken, sevilmeyen ve zorlanılan etkinliklerin de bulunduğu, etkinliklerin öğrencilere karışık duygular, heyecan, yetersizlik duygusu, kaygı, mutluluk, özgüven ve verimlilik duygularını hisssettirdiği, etkinliklerin ders içi ve dışı önemli katkılarının olduğu, etkinliklerle öğrencilerin büyük çoğunluğunun daha önce karşılaşmadığı ve diğer derslerde kullanılabilir olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.