Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Nadire Hanna TAŞ
Danışman: HAVVA YAMAK
Özet:Fen Bilimleri dersinde drama yönteminin kullanımının öğrencilerin derse karşı ilgi, tutum, motivasyon, güdüleme gibi birçok etkisi vardır. Aynı zamanda bilgiyi somutlaştırır, dikkat çeker, hatırlamayı sağlar, zamandan tasarruf sağlar, yaparak yaşayarak öğretir. Bu araştırmanın amacı ilköğretim Fen Bilimleri derslerinde yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin akademik başarıları ve Fen Bilimleri dersine yönelik tutumları üzerindeki etkiyi incelemektir. Araştırmada nicel yöntem uygulanmıştır. Araştırma neden-sonuç ilişkisini belirlemeye dayandığından yöntem olarak yarı deneysel araştırma modeli kullanılmıştır. Deney ve kontrol gruplu yarı deneysel modelde 2018-2019 eğitim öğretim yılında Sempaş İlköğretim Okulunun 8. sınıfında okuyan 63 öğrenci ile yapılmıştır. Araştırmada kontrol gruplu ön-test son-test modeli kullanılmıştır. Deney grubunda yaratıcı drama yöntemiyle, kontrol grubunda ise geleneksel yöntemle “Enerji Dönüşümleri ve Çevre Bilinci” ünitesi işlenmiştir. Öğrencilerin akademik başarılarını ölçmek için“ Fen Bilimleri Ünite Başarı Testi ˮ ayrıca tutumlarını ölçmek için “Fen Bilimleri Tutum Testi” uygulanmıştır. Fen Bilimleri ünite başarı testi ve Fen Bilimleri vi vii dersine yönelik tutum testi deneysel çalışma öncesinde ve sonunda ön-test ve son-test olarak her iki gruba da uygulanmıştır. Bu testlerin sonucunda elde edilen veriler SPSS (Statistical Package for Social Science) programıyla çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda yaratıcı drama yönteminin uygulandığı deney grubu ile geleneksel yöntemin uygulandığı kontrol grubunun başarı düzeyleri ve Fen Bilimleri dersine yönelik tutumları arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark olduğu bulunmuştur. Buna göre drama yönteminin kullanımının fen bilimleri dersinde akademik başarıyı arttırdığı ve fen bilimleri dersine karşı olumlu tutum geliştirdiği söylenebilir