BİLİM MERKEZLERİNDEKİ SERGİLERİ MODELLEYEN ATÖLYE ÇALIŞMALARI VE UYGULAMA SÜRECİNİN LİSE ÖĞRENCİLERİNİN KAVRAMSAL BAŞARILARINA ETKİSİ: BASİT MAKİNELER ÖRNEĞİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Fizik Eğitimi Bilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEZİN YAVAŞ

Danışman: Uygar Kanlı

Özet:

Bu araştırmanın amacı, bilim merkezlerindeki sergilere yönelik geliştirilen atölye çalışmalarının dokuzuncu sınıf öğrencilerinin “Basit makineler: Palangalar ve Kaldıraçlar” konusundaki kavramları öğrenmedeki etkisini araştırmaktır. Araştırmanın evrenini 2018-2019 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Bursa ilinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bir lisedeki dokuzuncu sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışma grubunu gönüllük esasına göre belirlenen öğrenciler oluşturmaktadır. Nicel ve nitel araştırma yönteminin bir arada kullanıldığı bu araştırmada ön test-son test kontrol gruplu yarı-deneysel desen kullanılmıştır. Fizik derslerinde gerçekleştirilen bu çalışmada 9. sınıf öğrencilerinden belirlenen sekiz öğrenciden oluşan üç deney grubu ve bir kontrol grubu olmak üzere toplam 32 öğrenci ile çalışılmıştır. Kontrol grubunda geleneksel olarak yapılan öğretim, deney gruplarında ise konunun öğretiminin ardından bilim merkezi gezisi; bilim merkezi gezisi sonra atölye çalışması, atölye çalışması sonrası bilim merkezi gezisi olmak üzere oluşturulan dört grubun basit makineler konusundaki öğrenmeleri arasındaki farklılık araştırılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak basit makineler başarı testi ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler; uygulama öncesi ve uygulama sonrasında toplamda 4 haftada toplanmıştır. Nicel veri analizinde istatistik paket programından faydalanılmış, nitel veriler için içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, bilim merkezindeki sergileri pedagojik olarak modelleyen atölye çalışmalarının öğrencilerin akademik başarılarını olumlu yönde etkilediği sonucuna

ulaşılmıştır. Bu çalışma bilim merkezi imkânlarından etkili bir şekilde yararlanmak için öğretmenlere ve eğitmenlere yönelik bir mesleki gelişim modelinin araştırıldığı TÜBİTAK-1001 destekli BİLMER projesi (114K646) kapsamındaki temel ilkelerden yola çıkılarak gerçekleştirilmiştir.

Anahtar Kelimeler: Bilim Merkezleri, Atölye Çalışmaları, Basit Makineler, Kaldıraçlar ve Palangalar