BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMENLERİNİN KİŞİLER ARASI ÖZ-YETERLİK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FERHAT IŞGIN

Danışman: Ekrem Levent İlhan

Özet:

Öğretmenlerin öz-yeterliklerini konu edinen birçok çalışma mevcut olmasına karşın beden eğitimi öğretmenlerinin kişiler arası öz-yeterliklerini inceleyen araştırmaların eksikliği fark edilmektedir. Bu kapsamda araştırmanın amacı beden eğitimi öğretmenlerinin kişiler arası öz-yeterlik düzeylerinin farklı değişkenlere göre incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda araştırmaya farklı illerde görev yapan 289’u erkek (%69,0), Xyaş=35,54±8,08 130’u kadın (%31,0), Xyaş=35,25±7,86 olmak üzere toplam 419 beden eğitimi öğretmeni gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından oluşturulan “Kişisel Bilgi Formu” ile Esentürk Yılmaz & İlhan (2019) tarafından geliştirilen “Kişilerarası Öz-Yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen verilerin analizi için Microsoft Excel ve SPSS 22.0 programı kullanılmıştır. İlk olarak araştırmada kullanılan ölçeğe ilişkin cronbach alpha iç tutarlık katsayıları incelenmiş ve değerlerin .85 ile .93 arasında değiştiği tespit edilmiştir. Normallik analizleri için Skewness ve Kurtosis değerlerine bakılmış ve dağılımın normal olduğu tespit edilmiştir. Bu aşamadan sonra ikili grup karşılaştırmalarında T-Testi ve ikiden fazla grup karşılaştırmalarında ise One-Way Anova analizi kullanılmıştır. Anova analizi neticesinde farkın kaynağını belirlemek adına post-hoc Tukey testi kullanılmıştır. Bununla birlikte yaş ve çalışma yılı değişkeni ile ölçek vi arasındaki ilişkiyi belirlemek için ise pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, beden eğitimi öğretmenlerin kişiler arası öz-yeterlik düzeylerinde; cinsiyet, medeni durum, çalışılan kurum, çalışılan yer, yaş ve deneyim yılına göre yapılan analizlerde anlamlı farklar bulunurken, eğitim düzeyi, çalışılan kademe ve kurumdaki öğretmen sayısı değişkenlerine göre ise anlamlı fark tespit edilmemiştir.