Genetik Mühendisliği ve Biyoteknoloji Etkinliklerinin Öğrencilerin Başarı, Tutum ve Öz Değerlendirmeleri Üzerine Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Biyoloji Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FATMA EDA VURAN

Danışman: Semra Mirici

Özet:

Bu araştırmada MEB biyoloji ders kitabında biyoteknoloji ve genetik mühendisliği uygulamaları ile ilgili deney ve etkinliklerin olmamasının tespiti üzerine öğrenciler için bu konuları somutlaştıracak etkinlikler geliştirilmiş, etkinlik destekli uygulamaların öğrencilerin başarı, biyoteknolojiye yönelik tutum, öz değerlendirmelerine etkisi ve etkinliklere ilişkin öğrenci görüşleri incelenmiştir. Araştırma kapsamında geliştiren etkinlikler 2016-2017 bahar döneminde 10. sınıf biyoloji dersi kapsamında uygulanmıştır. Araştırmada veriler, nitel ve nicel veri toplama araçlarının birlikte kullanıldığı karma yöntemle elde edilmiştir. Araştırmada ulaşılabilir örneklem yöntemiyle belirlenen Ankara ilinde bulunan bir lisenin 10. sınıflarından iki fen şubesi seçilmiştir. Şubelerden biri deney grubu (13 öğrenci) diğeri ise kontrol grubu (14 öğrenci) olarak kullanılmıştır. Deney ve kontrol grubunda aynı öğretmen tarafından ders işlenmiş olup ön test ve son testler uygulanmıştır. Başarı testi, biyoteknolojiye yönelik tutum ölçeği ve öz değerlendirme formu ile etkinlik öncesi ve sonrası nicel veriler toplanmıştır. Ayrıca deney grubundan etkinliklerle ilgili görüş anketi ile nitel veriler topalanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; biyoteknoloji ile ilgili uygulamaların, öğrencilerin biyoteknolojiye yönelik tutumlarına ve öz değerlendirmelerine olumlu yönde etkisi olduğu bulunmuştur. Bu nedenle biyoteknoloji ve genetik mühendisliği konularında uygulamaların ders kitaplarında yer alması öğrencilerin yeni teknolojiler hakkında hem bilgi edinmeleri hem de olumlu tutum geliştirmeleri desteklenebilir. Öğrencilerin etkinlikler ile ilgili öz değerlendirmelerinde; konu hakkında kendilerini daha iyi hissettikleri, onlar için soyut olan kavramların somutlaştığı aynı zamanda konuları yaparak yaşayarak ve sorgulayarak öğrenmelerine katkıda bulunduğu ve eğlenerek öğrendikleri bulunmuştur. Görüş Anketi sonucunda; etkinlikleri başarılı bulduklarını, etkinlik sırasında önceden dağıtılan bilgilendirici formlar ile birlikte etkinliğin daha kolay ve anlaşılabilir olduğunu, konunun eğlenceli geldiğini, uygulamayı bir kez daha yapacak olsalar kendi başlarına yapabileceklerini, etkinliklerden edindikleri bilgi ve deneyimlerin yaşamlarında kullanılabilir olduğunu ve gelecekte meslek seçimlerine olan etkilerinden bahsetmişlerdir.

Anahtar Kelimeler : Biyoteknoloji ve genetik mühendisliği uygulamaları, başarı, tutum, öz değerlendirme, ortaöğretim öğrencileri