8 YILLIK KESİNTİSİZ İLKÖĞRETİM OKULLARINDA BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR DERSLERİNİN UYGULANIRLIĞI VE AMAÇLARINA ULAŞMA DÜZEYİ [ KONYA İLİ UYGULAMASI]


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hüdaverdi MAMAK

Danışman: HALUK KOÇ

Özet:

Araştırma ilköğretim okullarında uygulanan Beden Eğitimi ve Spor derslerinin amaçlarına ulaşma düzeyinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evreni Konya ili il merkezi ve seçilmiş ilçelerindeki ilköğretim okulları, örneklem grubunu ise bu okullarda öğretmenlik yapan Beden Eğitimi ve Spor öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmada veriler yazılı kaynaklardan ve anket yöntemiyle elde edilmiştir. Araştırmanın amacına dönük bir anket geliştirilmiştir. Hazırlanan anketin anlaşılabilirliği, kapsam geçerliliği ve güvenirliliği test edilmiştir. Alpha güvenirlik katsayısı 0,91 bulunmuştur. Bu konuda yapılan araştırma ve çalışmalara göre ölçeğin güvenirliliği için bu yeterli bir kat sayıdır. Anket formu katılıyorum, kısmen katlıyorum, katılmıyorum şeklinde likert tipi sorulardan oluşup toplam 44 soru bulunmaktadır Anket formu tüm örneklem grubuna uygulanmıştır. Uygulanan anketlerden hatasız dolduran153 erkek, 86 bayan olmak üzere toplam 239 kişinin anketleri değerlendirmeye alınmıştır. Elde edilen verilere İstatistik işlemler SPSS 13. paket programı ile yapılmıştır. İstatistiksel teknik olarak frekans, yüzdelikli (%) ve Kİ-KARE teknikleri uygulanmıştır. 0,01-0,05 güven aralığı kabul edilerek anlamlılık düzeyleri tespit edilmiştir. Yorumlar frekans, yüzdelik ve Kİ-KARE değerlerine göre yapılmıştır. Sonuç olarak, araştırmaya katılan katılımcıların genel olarak 4 yıllık fakülte mezunu olduklarını, hizmet yıllarının 6-11 yıl olduğunu, ders yüklerinin 16-25 saat arasında yoğunlaştığını, okulların çoğunluğunun il merkezinde ve ikili öğretim yapıp spor salonunun olduğunu, öğrencilerin derslerin önemi ve gereğini kavrayamadığını, okullarda haftalık ders saatlerinin yetersiz olduğunu, sınıfların çok kalabalık ve spor tesisleri, araç, gereçleri yetersiz olduğunu, idare ve diğer branş öğretmenleri tarafından yeterince destek sağlanmadığını, öğrencilerin değerlendirilmesinde her öğrencinin kendi yetenek ve becerileri yönünde, okul içi davranış, Beden Eğitimi ve Spor dersi malzemelerini kullanmalarına göre değerlendirilmeleri gerektiğini; Araştırma kapsamındaki okullarda Beden Eğitimi ve Spor derslerinin amaçlarına ulaşma düzeyine, katılımcıların cinsiyet, okulun bulunduğu yer ve eğitim türü değişkeninde ters yönde anlamlı bir görüş ayrılığı olmamakla birlikte çoğunluk olarak amacına ulaştığını söyleyebiliriz.