Kamu Çalışanlarının Bilgi ve İletişim Teknolojilerine İlişkin Öz Yeterlik Algısı ve BİT Kullanım Düzeylerinin İncelenmesi (Sayıştay Başkanlığı Örneği).


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nimet Demir

Özet:

Günümüzde hızla gelişen bilgi ve iletişim teknolojilerinin (BİT) eğitim kurumlarının yanı sıra kamu kurum ve kuruluşlarında da yaygın olarak kullanıldığı bilinmektedir. Kamu kurumu çalışanlarının teknolojik gelişmelerin hızla yaşandığı çağın gerisinde kalmadan bireysel gelişim ve ihtiyaçlarını karşılama, kamunun yararına bilgi ve beceriler kazanmada teknolojinin dinamizminden doğrudan etkilenen bir kitle olduğu söylenebilir. Bu çalışma, Sayıştay Başkanlığı çalışanlarının BİT kullanımına ilişkin öz yeterlik algısı, BİT kullanım düzeylerinin incelenmesi ve çalıştıkları kurumdan BİT'e ilişkin görüş ve önerilerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma betimsel nitelikli bir çalışma olup, araştırma grubu Sayıştay Başkanlığı çalışanları ile sınırlı tutulduğundan vaka çalışması (case study) niteliğindedir. Araştırmanın katılımcıları 249 denetçi ve 175 memur, toplamda 424 personelden oluşmaktadır. Araştırma verileri, bilişim teknolojileri öz yeterlik algı ölçeği, teknoloji kullanım düzeyi ölçeği ve çalışanların görüş ve önerilerini belirlemek amacıyla kullanılan yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Araştırmada elde edilen nicel veriler araştırmanın alt amaçlarına göre, betimsel (aritmetik ortalama, frekans) ve ilişkisel (anova, korelasyon ve t-testi) istatistiksel tekniklerden yararlanılarak çözümlenmiştir. Araştırmada toplanan veriler kullanılan analiz programları aracılığıyla ilk önce Microsoft Excel programına girilmiş, ardından SPSS (The Statistical Package for the Social Sciences) 23.0 programına aktarılmıştır. Görüşme formundan elde edilen verilerin çözümlenmesinde ise içerik çözümlemesi tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmada denetçi ve memurların bilgi ve iletişim teknolojileri öz yeterlik algısı bulguları cinsiyet ve unvan açısından değerlendirildiğinde, kadın ve erkek katılımcıların BİT öz yeterlik algıları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı, farklı mesleki kıdeme sahip grupların BİT öz yeterlilik algısı ortalama değerleri arasında ise mesleki kıdem süresi artıkça BİT öz yeterlilik algısı ortalama değerlerinin düştüğü, en yüksek BİT öz yeterlik algısı ortalama puanı 1-5 yıl arası mesleki kıdeme sahip katılımcılarda iken, en düşük BİT öz yeterlik algısı ortalama puanı 20 yıl ve üzeri mesleki kıdeme sahip katılımcılarda olduğu, teknoloji kullanım düzeyinin cinsiyete göre anlamlı fark gösterdiği, kıdem yılı arttıkça teknoloji kullanım düzeyi ortalamasının azaldığı, çalışanların hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının olduğunu göstermiştir. Bulgular doğrultusunda; kıdem süresi 20 yıl ve üzeri olan çalışanlara teknoloji kullanımı konusunda daha fazla eğitim verilmesi, denetçilerin kamu kurum ve kuruluşlarını denetleme görevi nedeniyle yılın belli dönemlerinde farklı kurumlarda bulunmalarından dolayı eğitimlerin tüm çalışanları kapsayacak dönemlerde verilmesi veya online-uzaktan eğitimlerle bu ihtiyacın giderilmesi yönünde önerilerde bulunulmuştur.