Mesleki ve teknik eğitimde kullanılan modüllerin niteliğine ilişkin öğrenci ve öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi (Malatya ili Battalgazi ilçesi örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları Ve Öğretim Bilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZEYNEP AYKIR

Danışman: Mehmet Taşpınar

Özet:

Bu araştırmada, mesleki ve teknik eğitim kurumlarında kullanılan modüllerin niteliğini yine bu kurumlarda öğrenim gören öğrenciler ve görev yapan öğretmenlerin görüşlerine göre belirlemek ve değerlendirmek amaçlanmıştır. Araştırmada karma yöntem kullanılmış, buna bağlı olarak nicel ve nitel veriler toplanmıştır. Nicel verilerin elde edilmesi için Taşpınar (1997) tarafından geliştirilen beşli likert tipine gore düzenlenmiş “Modüler Materyallere İlişkin Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Nitel verilerin elde edilmesinde modüllerin nitelikleri bağlamında odak grup görüşme yoluyla öğrencilere ve ayrıca bireysel görüşme yapmak için öğretmenlere yönelik yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır. “Modüler Materyallere İlişkin Tutum Ölçeği” Türkiye’nin Malatya ili Battalgazi ilçesindeki resmi mesleki ve teknik anadolu liselerinde 12. sınıfta öğrenim gören 331 öğrenciye uygulanmıştır. Odak grup görüşmesi kapsamında yine bu liselerdeki 36 öğrenciyle görüşmeler yapılmıştır. Ayrıca 27 öğretmenle de yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak görüşmeler yapılmıştır. Araştırmanın nicel verilerinin çözümünde bilgisayarda istatistiksel veri analizi paket programı kullanılmıştır. Nitel verilerin çözümlenmesinde ise içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre; öğrenciler modüllerdeki değerlendirme ölçütleri ve çalışma sorularını, modüllerin amaçları ve amaçlara ulaşmada rehberliği, modüler öğretimi genel olarak uygun bulurken;modüllerin öğrenci-öğretmen etkileşimine ve derse karşı ilgiye etkisi,modüllerin biçimsel özellikleri, modüllerin kendilerini değerlendirmeleri ve aktif katılımları açısından kararsız kaldıkları, modüllerdeki etkinlikler ve öğrenilenleri uygulamaya dönüştürme konusunda olumlu ya da olumsuz bir görüş belirtmedikleri,modüllerdeki etkinlikler ile ilgili açıklamalar ve içeriği uyumlu buldukları sonucuna varılmıştır. Ayrıca öğrencilerin cinsiyetleri açısından modüllerin özelliklerine ilişkin görüşleri arasında genel olarak anlamlı bir fark olmadığı ortaya çıkmıştır. Diğer bir bulguya göre öğrenciler en çok modüllerin biçimsel özelliklerini en büyük sorun olarak görürken öğretmenler içinse sorun materyal eksikliğidir. Öğrenciler ve öğretmenler modülleri hazırlayanları bu sorunların nedeni olarak görmüşlerdir. Bunlara rağmen hem öğrenciler hem öğretmenler modüler öğretimin uygulamasının devam etmesi görüşünü benimsemişlerdir. Elde edilen bu bulgular doğrultusunda modüllerin daha fazla bireysel çalışma yapma imkânı yaratacak şekilde, çok daha fazla sayıda uygulama faaliyeti, uygun ölçme-değerlendirme araçları ile yenilenmesi, yenileme çalışmaları yaparken modüllerin biçimsel özelliklerine önem verilmesi, görsel materyallerle desteklenmesi, modüler sistemi daha etkin kılmak amacıyla sınıf geçme sisteminden ziyade modüler eğitim öğretim yaklaşımına uygun bir değerlendirme sisteminin var olması gerektiği gibi öneriler sunulmuştu