Ortaöğretimde Aktif Spor Yapan ve Yapmayan Öğrencilerin Sosyalleşme Düzeylerinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mustafa Gök

Danışman: ATİLLA PULUR

Özet:

Bu araştırmanın amacını, ortaöğretim öğrencilerinin sosyalleşmelerinde beden eğitimi dersinin, etkileri, öğrencilerinin ders aktiviteleri ile sosyalleşme süreçlerinde meydana gelen değişimin ortaya çıkarılması, spor ve spor aktivitelerinin ortaöğretim öğrencilerin sosyalleşmesi üzerinde etkisinin olup olmadığı oluşturmaktadır. Araştırma grubunu, 2014 2015 eğitim ve öğretim yılında Ankara il merkezinde bulunan 8 Anadolu Lisesi ile 2 Endüstri Meslek ve Teknik Lisesi ve 2 Ticaret ve Meslek Liselerinden oluşan toplam 16 ortaöğretimde öğrenim gören 824 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrenciler 11. ve 12. sınıflardan rasgele (random) yöntemle seçilmişlerdir. Araştırmada veri toplama aracı olarak üç bölümden oluşmaktadır. Anket formunun birinci bölümü, öğrencilerin kişisel bilgi ve özelliklerini içeren 18 sorudan; ikinci bölümü, sosyalleşme kavramının ortaya çıkarılmasını amaçlayan 34 sorudan; üçüncü bölümü ise spor ile birlikte sosyalleşme kavramının ortaya çıkmasına yardım edecek 35 sorudan meydana gelmiştir. Kullanılan anketler sosyalleşme ölçeğinin geçerlilik ve güvenirliliği oldukça yüksek düzeydedir. Spor ile sosyalleşme ölçeğinin güvenirliliği (0,80) yüksek olduğu; Genel olarak sorularımızın güvenirliliği (0,84) yüksek olduğu ölçülmüştür. Araştırma sonucunda; Ortaöğretim öğrencilerinin okudukları okul türlerine göre sosyalleşme ve spor ile sosyalleşme düzeyleri ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık göstermediği belirlenmiştir. En düşük sosyalleşme düzeyi okul türüne göre teknik lisede okuyan öğrencilerden oluşmaktadır. Erkek ve kız öğrencilerin sosyalleşme ve spor ile sosyalleşme düzeyleri arasında anlamlı düzeyde fark vardır. Ortaöğretim öğrencilerinin okudukları bölümlere göre sosyalleşme düzeyleri ortalamaları arasında farklılık olduğu ve düzeyi en yüksek olanların sayısal bölümde okuyanların olduğu görülmektedir. Sosyalleşmeyi cinsiyet, yaş, anne-baba eğitim ve meslek durumu okulun bulunduğu çevre ve spor yapmanın olumlu yönde etkilediği; Ancak okul türü ve ikamet ettiği çevrenin etkisinin istatistiksel açıdan önemli olmadığı tespit edilmiştir