8–10 YAŞ GRUBU ÇOCUKLARIN ÇOKLU ZEKÂ TÜRLERİNE GÖRE DAĞILIMI VE FUTBOL EĞİTİMİNİN ÇOKLU ZEKÂ DÜZEYLERİ ÜZERİNE ETKİSİ


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Şebnem ŞARVAN CENGİZ

Danışman: ATİLLA PULUR

Özet:

Bu araştırmada, 8–10 yaş grubu çocukların Çoklu Zekâ Alanlarının gelişim düzeyine 12 haftalık Futbol eğitiminin etkisinin olup olmadığı incelenmiştir. Her çocuk tüm zekâ alanlarına sahip olarak dünyaya gelir. Ancak çevresel faktörlerin etkisiyle bazı zekâ alanları daha çok gelişme fırsatı bulurken bazıları da az gelişme şansı yakalar. Bu çerçevede çocukların zekâ alanlarının gelişiminde etkili olan çevresel faktör olarak düzenli verilen futbol eğitiminin etkilerini araştırılmıştır. Araştırmanın evrenini 2005–2006 ve 2006–2007 yıllarında, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Ankara İli İlköğretim Okulu öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklemini ise; Ankara’nın merkez 6 ilçesinden bulunan 13 okulun 3. ve 4. sınıfında öğretim gören 2389 öğrenci ile Ankara Spor ve Gençlerbirliği Spor kulüplerinde yaz futbol okuluna devan eden 1060 öğrenci oluşturmaktadır. İlköğretim üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencilerle kontrol grubu, Ankara Spor ve Gençlerbirliği spor kulüplerinin futbol okuluna devam eden öğrencilerle ise deney grubu oluşturuldu. Araştırmada öğrenci ve ailesine ait bazı bilgileri edinebilmek için “Kişisel Bilgi Formu”, öğrencilerin çoklu zekâ dağılım ve düzeylerini belirlemek için ise “İlköğretim Öğrencilerinin Çoklu Zekâ Alanlarında Kendilerini Değerlendirme Envanteri” kullanıldı. Kontrol ve deney grubu öğrencilerine çalışmanın başında ön test, 12 haftalık çalışma sonunda son test ve bunu takip eden haftada da kalıcılık testleri uygulanıldı. Elde edilen verilerle öğrencilerin mevcut Çoklu Zekâ düzey ve dağılımları ile 3 aylık süreçte meydana gelen değişimler ve bu değişimlerin kalıcılık düzeyleri gözlenerek karşılaştırıldı. 119 Deney ve kontrol grubunu oluşturan öğrencilerin her bir zekâ türündeki öntest, son test ve kalıcılık test sonuçları arasındaki ilişkinin incelenmesinde İlişkili Ölçümler (Tekrarlı Ölçümler) için Tek Faktörlü ANOVA (One-Way ANOVA for Repeated Measures) analiz yöntemi kullanıldı. Deney ve kontrol grubunu oluşturan öğrencilerin her bir zekâ türündeki gösterdikleri değişimin karşılıklı olarak değerlendirilmesinde Karışık Ölçümler için İki Faktörlü ANOVA(Two-Way ANOVA for Mixed Measures) analiz yöntemi kullanıldı. Araştırmanın sonucunda 8–10 yaş grubu öğrencilere verilen 12 haftalık futbol eğitiminin, öğrencilerin fiziksel ve fizyolojik gelişimine olumlu katkılarının yanın da, sadece bedensel-kinestetik değil diğer sekiz zekâ alanlarının da gelişiminde etkili olduğu, kontrol grubu öğrencilerinin erişim puanları ile deney grubu öğrencilerinin erişim puanları karşılaştırıldığında verilen futbol eğitiminin, çocukların doğal gelişim sürecinde çoklu zekâ alanlarını olumlu yönde etkilediği ve meydana gelen gelişimin de kalıcı olduğu bulunmuştur.